    From: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Potrącenie - co robić
    Date: 9 Dec 2003 08:40:35 GMT

    In article <br2n1f$1i0$7@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "magic" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Generalnie przyjmuje się, że jeśli pieszy dochodzi do końca pasów, to jest
    > wina kierującego, a jeśli jest na początku to jest to wtargnięcie. Tak
    > więc patrząc w ten sposób wina byłaby po stronie kierującego. No ale
    > napisałeś, że tam jest długa prosta. No to na zdrowy rozsądek to
    > dziewczyny powinny pierwsze zobaczyć ten samochód. Piszesz, że była
    > brzydka pogoda. No to tym bardziej uzasadnia moją tezę. Przy takiej
    > pogodzie łatwiej pieszemu zauważyć nadjeżdżający pojazd, niż kierującemu
    > pieszego.

    Tyle, że pieszy był już na pasach od dobrej chwili, a kierowca nie
    wyjechał nagle zza zakrętu, więc powinien je widzieć (migające
    żółte światła, oświetlona ulica, czerwona kurtka)

    >Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem winy dziewczyn
    > jest to, że szły powoli. Kierujący mógł się spodziewać, że przejdą
    > normalnie przed nim.

    Jaki jedno ma związek z drugim. Chyba raczej jakby biegły, to kierowca
    mógłby spodziewać się, że zdążą przebiec zanim nadjedzie. Ale skoro
    szły _wolno_?

    > tych pasach po prostu się wygłupiały.

    To wina przechyla się trochę na ich stronę, ale jak się wygłupiały, to
    kierowca powinien to widzieć i zachować max. ostrożność, bo nie
    wiadomo przecież co takim do głowy przyjdzie.

    >Zatrzymały albo nawet cofnęły.

    Jeśli to prawda. Trudno oczewiście przewidzieć, że ktoś nagle wróci na
    pasy po tym jak je przeszedł. W takim przypadku widzę winę dziewczyn.

    Renata