    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Postepowania nakazowe a uproszczone upominawcze
    Date: Tue, 22 Jan 2008 14:30:00 +0100

    diok pisze:
    > Witam,
    >
    > Mam hurtownię, mój dłużnik, właściciel sklepu nie zapłacił za fakturę.
    > Zleciłem ściągnięcie długu firmie. Otrzymałem wyrok sądu (nakaz
    > zapłaty), postanowienie komornika o bezskutecznej egzekucji i fakturę
    > firmy na sporą sumę za usługę...
    >
    > Nie dawno nowy dłużnik mi nie zapłacić, taka sama sytuacja. Zarówno
    > powód jak i pozwany to osoby fizyczne prowadzące działalność
    > gospodarczą. Sam złożyłem do sądu pozew o wydanie nakazu zapłaty.
    > Dołączyłem ksero faktury, przedsądowe wezwanie do zapłaty dłużnika,
> [...]

    Taka była decyzja sądu. Sam wiele razy byłem świadkiem, jak sąd
    wydawał nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, mimo że dołączone
    dokumenty oraz wniosek w pozwie uprawniały do nakazu zapłaty w
    postępowaniu nakazowym.

    Jeśli sąd wyda nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym, to nie
    będziesz musiał jechać na rozprawę (chyba że dłużnik się odwoła, ale to
    samo dotyczy postępowania nakazowego). Jedną z niewielu praktycznych
    różnic między nakazem z postępowania nakazowego, a upominawczego jest
    fakt, że na podstawie nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym można
    prowadzić zabezpieczenie środków przez komornika jeszcze przed jego
    uprawomocnieniem się, natomiast w przypadku postępowania upominawczego
    nie można przeprowadzić zabezpieczenia roszczenia. W obu przypadkach z
    egzekucją świadczenia należy poczekać na klauzulę wykonalności.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz