    From: "JackyX" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Postawa sedziego...co mozna zrobic?
    Date: Fri, 28 Jan 2005 22:18:31 +0100

    Użytkownik "Maverick31" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:ctds9q$mhs$1@opal.icpnet.pl...
    > Witam,
    > Mam malutki problem ktory moze stac sie moim wiekszym problemem.
    > Sprawa rodzinna i sedzia tez z tegoz wydzialu oczywiscie.
    > Problem w tym, ze sposob zadawanych pytań a takze tresc protokolu
    > pozostawia w moim przekonaniu wiele do zyczenia. Wypowiedzi stron
    > przekrecane i nie oddaja tego co strony chcialy powiedziec i tresc
    > ich jest w zasadzie wypowiedzia przewodniczacej. Gdy prosze o
    > pisanie tego co mowie otrzymuje odpowiedz, ze sedzia wie co ma
    > protokolowac. No i tak w kolko. Byli biegli, ktorzy zaprzeczali
> [...]

    na rozprawy bierz dyktafon (ukryty), na sali sądowej powinni być twoi
    ludzie także z dyktafonami ukryta kamera też by się przydała. Jeśli
    sędzia jest stronniczy to można go wyłączyć. Poczytaj:
    http://afery.prx.pl/aferyprawa_sedzia-wylonczenie.ht
    ml

    Rozdział 2

    Wyłączenie sędziego

    Art. 40. § 1. Sędzia jest z mocy prawa wyłączony od udziału w sprawie,
    jeżeli:
    1) sprawa dotyczy tego sędziego bezpośrednio,
    2) jest małżonkiem strony lub pokrzywdzonego albo ich obrońcy,
    pełnomocnika lub przedstawiciela ustawowego albo pozostaje we wspólnym
    pożyciu z jedną z tych osób,
    3) jest krewnym lub powinowatym w linii prostej, a w linii bocznej aż do
    stopnia pomiędzy dziećmi rodzeństwa osób wymienionych w pkt 2 albo jest
    związany z jedną z tych osób węzłem przysposobienia, opieki lub
    kurateli,
    4) był świadkiem czynu, o który sprawa się toczy, albo w tej samej
    sprawie był przesłuchany w charakterze świadka lub występował jako
    biegły,
    5) brał udział w sprawie jako prokurator, obrońca, pełnomocnik,
    przedstawiciel ustawowy strony, albo prowadził postępowanie
    przygotowawcze,
    6) brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonego orzeczenia lub
    wydał zaskarżone zarządzenie,
    7) brał udział w wydaniu orzeczenia, które zostało uchylone lub
    stwierdzono jego nieważność,
    8) brał udział w wydaniu postanowienia o warunkowym umorzeniu
    postępowania,
    9) brał udział w wydaniu orzeczenia, co do którego wniesiono sprzeciw.
    § 2. Powody wyłączenia trwają mimo ustania uzasadniającego je
    małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
    § 3. Sędzia, który brał udział w wydaniu orzeczenia objętego wnioskiem o
    wznowienie lub zaskarżonego w trybie kasacji, nie może orzekać co do
    tego wniosku lub tej kasacji.

    Art. 41. § 1. Sędzia ulega wyłączeniu, jeżeli istnieje okoliczność tego
    rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego
    bezstronności w danej sprawie.
    § 2. Wniosek o wyłączenie sędziego, zgłoszony na podstawie § 1 po
    rozpoczęciu przewodu sądowego, pozostawia się bez rozpoznania, chyba że
    przyczyna wyłączenia powstała lub stała się stronie wiadoma dopiero po
    rozpoczęciu przewodu.

    Art. 42. § 1. Wyłączenie następuje na żądanie sędziego, z urzędu albo na
    wniosek strony.
    § 2. Jeżeli sędzia uznaje, że zachodzi przyczyna wyłączająca go z mocy
    Art. 40, wyłącza się, składając oświadczenie na piśmie do akt, a na jego
    miejsce wstępuje inny sędzia.
    § 3. Sędzia, co do którego zgłoszono wniosek o wyłączenie na podstawie
    Art. 41, może złożyć do akt stosowne oświadczenie na piśmie i
    powstrzymuje się od udziału w sprawie; jest jednak obowiązany
    przedsięwziąć czynności nie cierpiące zwłoki.
    § 4. Poza wypadkiem określonym w § 2 o wyłączeniu orzeka sąd, przed
    którym toczy się postępowanie; w składzie orzekającym w kwestii
    wyłączenia nie może brać udziału sędzia, którego dotyczy wyłączenie. W
    razie niemożności utworzenia takiego składu sądu, w kwestii wyłączenia
    orzeka sąd wyższego rzędu.

    Art. 43. Jeżeli z powodu wyłączenia sędziów rozpoznanie sprawy w danym
    sądzie jest niemożliwe, sąd wyższego rzędu przekazuje sprawę innemu
    sądowi równorzędnemu.

    Art. 44. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do
    ławników.

    JackyX