    From: "Piciuf" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Posrednik sprzedazy nieruchomosci
    Date: Tue, 7 Mar 2006 21:58:51 +0100

    "Boombastic" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:440db061$0$1467$f69f905@mamut2.aster.pl...

    > Użytkownik "Tiger" <c...@c...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nikt cie nie zmusza do korzystania z ich usług. Agenci często sa
    > niedouczeni, wciskają kity, nie znaja prawa, ale kase biora chętnie. A
    > rzeczoznawcy w to nie mieszaj, nie ma nic wspólnego z pośrednikiem.

    Szanowny Kolego.
    Chciałbym przypomnieć, że Ustawa o gospodarce nieruchomościami nakłada na
    pośredników obowiązek szkoleń ustawicznych, którymi podczas wizyty w ich
    biurze na życzenie powinni się okazać. Powinni również posiadać licencję
    zawodową, którą można sprawdzić na stronie www.pfrn.pl oraz obowiązkowe
    ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Skoro twierdzisz, że pośrednicy
    tak chętnie biorą taaaaką kasę, to wyucz się na pośrednika i też będziesz
    "dużo" zarabiał za nic. Tylko najpierw przejdziesz 3-4 miesięczne kursy,
    potem 9 miesięczne warsztaty, a potem podejdziesz do państwowego egazaminu,
    który nie wiadomo, czy zaliczysz, bo nie należy on do łatwych. Jak już Ci
    się uda zostać tym pośrednikiem i zaczniesz chętnie kasować, to część tych
    profitów przeznaczysz:

    - na szkolenia ustawiczne
    - na ubezpieczenie
    - na reklamę nieruchomości
    - na telefony
    - i na wiele innych rzeczy.

    A, i nie zapomnij o współpracy z dobrą windykacją, ponieważ Twoi klienci w
    swej nieuczciwości ciągle będą próbowali Cię obejść.

    Klient współpracujący z agencją widzi tylko początek i koniec Twojej pracy -
    środka nie dostrzega, bo i nie musi. Jego interesuje efekt.

    Co do poprzedniego posta (LG) - Ustawa i Kodeks Etyki Pośrednika mówi
    wyraźnie, że umowa pośrednictwa może być zawarta tylko w formie pisemnej.
    Jeśli pośrednik tego nie dopełnił lub w jakiś inny rażący sposób wykroczył
    poza zapisy Ustawy masz prawo złożyć skargę:
    - w lokalnym stowarzyszeniu pośredników
    - w Komisji Odpowiedzialności Zawodowej przy Polskiej Federacji Rynku
    Nieruchomości.

    Nie wiem, co to za twór to spółdzielcze biuro, ale radziłbym Ci sprawdzić
    ich licencję. Jeśli jej nie mają, a pośredniczą w sprzedaży nieruchomości
    pozostaje Ci doniesienie do prokuratury.

    Jeszcze słowo dotyczące wynagrodzenia pośrednika.
    W Polsce wynagrodzenie to płaci strona zlecająca - może się zdarzyć, że są
    to obie strony. Jednak niezbyt często zdarzają się takie transakcje. Ciesz
    się, że nie kupujesz nieruchomości w Stanach. Tam wynagrodzenie pośrednika
    wynosi 6-7% i płaci je strona sprzedająca.

    To tyle z życia pośrednika