    From: "Jan Kowalski" <n...@m...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ponowne uzyskanie alimentow
    Date: Mon, 22 Aug 2005 16:42:00 +0200

    > Dwa i pol roku temu przerwalem studia, a ojciec poprzez swoja
    > siostre-pelnomocnika
    > wystapil do sadu o anulowanie alimentow (250zl).
    > Na rozprawie reprezentowala go jego siostra.
    > Ja stawilem sie sam i uznalem bez sprzeciwow zasadnosc wzniosku,
    > zaznaczajac, ze w przyszlosci zamierzam kontynuowac studia.
    >
    > Pol roku pozniej podjalem studia zaoczne na prywatnej uczelni(czesne
    > 300zl/miesiac).

    Teraz wszystko zależy od uznania sądu, czy przerwa w studiach była wymuszona
    przez niezawinione przez Ciebie okoliczności, czy też stałeś się na jakiś
    czas samowystarczalny. Jesli zacząłeś zarabiać na siebie, to od tej chwili
    Twój ojciec nie ma obowiązku łozyć na Ciebie, chyba że znajdziesz się w
    niedostatku, tzn. bez swej winy znajdziesz się w sytuacji, gdy Twoje
    niezbędne potrzeby nei mogą być zaspokojone Twoimi możliwościami
    (podkreślam, możliwościami, a nie realnymi) zarobkami.

    > Ojciec podczas rozmowy telefonicznej stwierdzil, ze jesli sie na nich
    > utrzymam
    > bedzie pokrywal moje czesne. Po roku wyslalem mu listownie zaswiadczenie
    > z uczelni o pozytywnym ukonczeniu pierwszego roku studiow.

    To może być argument przed sądem, choć przede wszystkiim wazne jest żeby
    wykazać, że nie było momentu, kiedy przeszedłeś na swój własny rachunek. Ale
    np, utrzymanie wzięła na siebie mama.

    > Stypendium Socrates-Erasmus pokryje tylko niewielka czesc oplat, ktore
    > bede musial poniesc studiujac za granica, a co za tym idzie
    > jest to kolejne bardzo powazne obciazenie dla matki.

    To też może być argument, skoro dostałeś stypendium, to Twoje studia są
    warte łożenia na nie, dobrze rokujesz.

    > Natomiast sytuacja materialna ojca w momencie zasadzenia poprzednich
    > alimentow (mieszkajac w Polsce zarabial 1000zl/ na miesiac)
    > a obecna (1- budowa domu w stanach, 2- podczas swojej wizyty - mowiac
    > oglednie - nie sprawial wrazenia czlowieka ubogiego)
    > wydaja sie skrajnie rozne.

    O wysokości alimentów decyduja Twoje uzasadnione potrzeby i możliwości
    zarobkowe i majątkowe ojca, co może się przedstawiac ilością i jakością
    posiadanych domów, samochodów etc.

    > Poniewaz nie stac mnie na wizyte u adwokata, prosze Was - grupowiczow - o
    > wskazowki jak powinienem postapic by ponownie
    > uzyskac alimenty.

    Pozew o alimenty jest zwolniony z kosztów, możesz go napisać sam i złożyć w
    sądzie, Problem polega tylko na tym, że jeśli Twój ojciec nie ma majątku w
    Polsce to mogą być trudności ze ściągnięciem alimentów jeśliby nei chciał
    dobrowolnie płacić.

    > Co powiniemem zrobic, aby byly one wyzsze niz poprzednie 250zl (kiedy
    > chodzilem do szkoly sredniej)?

    Wykazać, że potrzebujesz więcej i że ojca na to stać bez uszczerbku dla
    niego i jego rodziny.

    JK