    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pomocy !
    Date: Thu, 27 Mar 2003 01:42:54 +0100

    Co do naruszenia danych osobowych.
    =========================

    USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. (Dz. U. z
    dnia 29 października 1997 r.) określa zasady postępowania przy przetwarzaniu
    danych osobowych oraz prawa osób fizycznych, których dane osobowe są lub
    mogą być przetwarzane w zbiorach danych. Ustawę stosuje się do przetwarzania
    danych osobowych w systemach informatycznych oraz w kartotekach,
    skorowidzach, księgach, wykazach i w innych zbiorach ewidencyjnych.
    Ustawę stosuje się do organów państwowych oraz samorządu terytorialnego, a
    także do innych państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych oraz
    podmiotów niepaństwowych realizujących zadania publiczne. Ustawę stosuje się
    również do osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie
    mających osobowości prawnej, które przetwarzają dane w związku z
    działalnością zarobkową, zawodową lub dla realizacji celów statutowych.
    Ustawę stosuje się do podmiotów określonych wyżej, które mają siedzibę albo
    miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie mają
    siedziby albo miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    a przetwarzają dane przy wykorzystaniu środków technicznych znajdujących się
    na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawy nie stosuje się do osób
    fizycznych, które przetwarzają dane wyłącznie w celach osobistych lub
    domowych.

    Stąd też nie możesz być sprawcą przestępstwa opisanego w tej ustawie,
    albowiem jesteś osobą fizyczną, a danych nie przetwarzałeś w związku z
    działalnością zarobkową, zawodową lub dla realizacji celów statutowych.
    Zresztą dane jednej osoby nie są zbiorem danych. Wg mojej oceny, by móc
    mówić o zbiorze danych, to musi ich być co najmniej dwie sztuki, jedna to
    nie zbiór. Jakby jedne dane były zbiorem, to nie można by wysłać listu, bo
    tam też trzeba ujawnić dane osobowe.. Pomijam fakt, że opublikowania wyroku
    w Internecie - w mojej ocenie - nie jest przetwarzaniem danych.

    Zatem pierwszy zarzut to pudło.

    Co do publikacji w Internecie
    ====================

    W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. (Dz. U. z dnia
    7 lutego 1984 r.): prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą
    zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku,
    opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w
    szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy
    teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe;
    prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu
    technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz
    tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za
    pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa
    obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się
    działalnością dziennikarską.

    Czepił bym się słowa "periodyczne". Skoro ty opublikowałeś wyrok tylko raz,
    to trudno mówić o periodyczności Twojego wydawnictwa. Po za tym Twoja strona
    nie ma stałego tytułu, numeru bieżącego. Stąd też ustawa prawo prasowe nie
    ma żadnego zastosowania w opisanym wypadku. Zresztą, gdyby miało to każda
    osoba publikująca w sieci co kolwiek musiałaby zarejestrować się w Sądzie
    (art. 20 tej ustawy wydawców do tego zobowiązuje), co oczywiście jest
    pozbawione sensu.

    Tym samym i drugi zarzut to bzdura.

    Powyższe, to moja osobista opinia i proszę to traktować jako wskazanie
    kierunku odparcia zarzutów a nie obowiązujący stan prawny. Mogę się mylić.
    Pewnie wówczas ktoś następny mnie sprostuje.