  • 11. Data: 2004-12-22 11:54:35
    Temat: Re: Polkomtel i P.R.E.S.C.O.
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    news:cq79or$1kh$1@news.onet.pl...

    > niekoniecznie, akurat ta część argumentacji ma MZ mocniejsze podstawy
    > niż twierdzenie że chodzi o zakaz przelewu

    moim zdaniem jest bledne gdyz poniewaz (tudziez badz)
    1. Przepis 385(1) i 385(3) dotyczy postanowień umownych, kształtujących
    uprawnienia i obowiązki strony
    2. zmiana wierzyciela nie wymaga zgody dłużnika, zmiana dłużnika wymaga
    zgody wierzyciela.
    przy "cesji" (przekazaniu praw i obowiązków umownych) mamy do czynienia z
    obydwoma zdarzeniami z pkt.2, gdyż istotą umowy wzajemnej jest to, że strony
    są względem siebie zarówno wierzycielami jak i dłużnikami. Przepis 385(3)
    ust.5 zabrania konstrukcji postanowienia umownego (stosownie do 385(1)), w
    którym de facto konsument wyraża zgodę na zmianę dłużnika (określoną w 519kc
    i nast) jakim jest kontrahent już na etapie zawierania umowy.

    np.
    X GSM, postanawia przekazać najmniej dochodowych klientów Y GSM, a klientowi
    zmienia się wierzyciel (tu ok, gdyż wynika do z ustawy) oraz dłużnik (umowa
    jest wzajemna), a zgodę na zmianę dłużnika wyraził w umowie - tu będzie miał
    zastosowanie 385(3) ust.5, gdyż nie może być tak, że konsument nie wie, z
    kim może jutro być związany umową (a może z jakims upadajacym
    przedsiebiorca??)

    natomiast jeśli X GSM przeniesie jedynie prawa (naleznosci), to mamy do
    czynienia jedynie ze zmiana wierzyciela - i tu wszystko jest ok, gdyz sensem
    przepisu 385(3) ust.5 jest wylaczenie mozliwosci wyrazenia przez konsumenta
    zgody na zmiane osoby dluznika juz w procesie zawierania umowy (z rygorem
    385(1))

    p.
    W,

  • 12. Data: 2004-12-22 15:51:27
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wirtualna wrote:
> [...]
    > zgody na zmiane osoby dluznika juz w procesie zawierania umowy (z rygorem

    tyle ze ja temu nie przeczę; pomyliłeś jednak dwa problemy: czy chodzi o
    zgodę na przelew czy zgodę na zmianę strony umowy i drugi - czy z tego,
    że zabroniona jest określona klauzula umowna można wnioskować że
    niedopuszczalny jest też przelew bez takiej zgody

    KG

  • 13. Data: 2004-12-22 17:25:51
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    Użytkownik "Wirtualna" <W...@w...pl.com> napisał w wiadomości
    > twierdzi
    >
    > 509 - 518 KC - przelew, umowa przelewu
    > 519 kc - "przejęcie długu"
    >
    > cesja to konstrukcja zmiany dłużnika+wierzyciela przy umowie wzajemnej
    > przelew to konstrukcja zmiany wierzyciela
    >
    > tak ja to rozumiem

    No dobra, ale który przepis mówi o cesji? :)

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 14. Data: 2004-12-23 07:51:12
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    > tyle ze ja temu nie przeczę; pomyliłeś jednak dwa problemy:
    nie pomylilem (niedoczytales, albo niejasno sie wyrazilem)

    > czy chodzi o
    > zgodę na przelew czy zgodę na zmianę strony umowy
    w przypadku firmy windykacyjnej chodzi o "przelew" 509 KC
    w przypadku klauzuli 385(3) ust.5 mamy do czynienia z cesja - czyli dwoma
    zdarzeniami: zmiana wierzyciela (509kc) oraz zmiana dluznika (519kc)

    > i drugi - czy z tego,
    > że zabroniona jest określona klauzula umowna można wnioskować że
    > niedopuszczalny jest też przelew bez takiej zgody
    klauzula dotyczy zmiany dłużnika i wierzyciela w jednej osobie, i ze wzgledu
    na zgode jakiej wymaga zgoda dluznika (519kc) w obrocie konsumenckim (z
    zachowaniem warunków 385(1)kc) zgoda na zmiane dluznika jest niedoposzczalna

    przelew w praktyce wyglada tak:

    X GSM vs. Konsument

    X GSM jest:
    - dłużnikiem - zobowiazanie do swiadczenia uslug
    - wierzycielem - swiadczenie pieniezne za uslugi

    Konsument jest:
    - dluznikiem - zobowiazanie do zaplaty za uslugi
    - wierzycielem - swiadczenie w postaci uslug telekomunikacyjnych

    I teraz w przypadku przelewu sytuacja jest taka:

    X GSM:
    dluznik - zobowiazanie do swiadczenia uslug

    Konsument
    dluznik - zobowiazanie do zaplaty za uslugi
    wierzyciel - swiadczenie w postawi uslug

    Osoba trzecia (np. windykator)
    wierzyciel - zaplata za uslugi telekomunikacyjne

    Caly proces w oparciu o 509-518kc
    niczyja zgoda nie jest potrzebna, art.385(1) i 385(3) nie maja zastosowania

    cesja w praktyce wyglada tak:

    X GSM vs. Konsument, a osoba trzecia jest Y GSM

[...]

    I teraz w przypadku cesji sytuacja jest taka:

    Konsument
    dluznik - zobowiazanie do zaplaty za uslugi
    wierzyciel - swiadczenie w postawi uslug

    Y GSM
    dluznik - zobowiazanie do swiadczenia uslug
    wierzyciel - zaplata za uslugi telekomunikacyjne

    Caly proces w oparciu o 509kc (zmiana wierzyciela) oraz 519kc zmiana
    dluznika; nie jak wielu osobom sie wydaje w oparciu o 353(1)kc
    na zmiane dluznika wymagana jest zgoda wierzyciela 519kc. Art.385(3) ust.5
    mowi o tym, ze taka zgodna nie moze byc wydana przez konsumenta w drodze
    klauzuli umownej nie uzgodnionej z nim indywidualnie.

    p.
    W,

  • 15. Data: 2004-12-23 07:52:18
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "Tomasz Waszczyński" <w...@w...org> napisał w wiadomości

    > No dobra, ale który przepis mówi o cesji? :)

    wydaje misie, ze "cesja" to pojecie zwyczajowe, ale ze zwyczajami roznie
    bywa (roznia sie w miejscu i czasie).

    p.
    W,

  • 16. Data: 2004-12-23 15:21:14
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wirtualna wrote:
    > nie pomylilem (niedoczytales, albo niejasno sie wyrazilem)

    dalej to samo :)
    więc może EOT

    KG