  • Data: 2004-12-23 07:51:12
    Temat: Re: Polkomtel i P.R.E.S.C.O.
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com> szukaj wiadomości tego autora

    news:cqc52g$b9s$1@news.onet.pl...

    > tyle ze ja temu nie przeczę; pomyliłeś jednak dwa problemy:
    nie pomylilem (niedoczytales, albo niejasno sie wyrazilem)

    > czy chodzi o
    > zgodę na przelew czy zgodę na zmianę strony umowy
    w przypadku firmy windykacyjnej chodzi o "przelew" 509 KC
    w przypadku klauzuli 385(3) ust.5 mamy do czynienia z cesja - czyli dwoma
    zdarzeniami: zmiana wierzyciela (509kc) oraz zmiana dluznika (519kc)

    > i drugi - czy z tego,
    > że zabroniona jest określona klauzula umowna można wnioskować że
    > niedopuszczalny jest też przelew bez takiej zgody
    klauzula dotyczy zmiany dłużnika i wierzyciela w jednej osobie, i ze wzgledu
    na zgode jakiej wymaga zgoda dluznika (519kc) w obrocie konsumenckim (z
    zachowaniem warunków 385(1)kc) zgoda na zmiane dluznika jest niedoposzczalna

    przelew w praktyce wyglada tak:

    X GSM vs. Konsument

    X GSM jest:
    - dłużnikiem - zobowiazanie do swiadczenia uslug
    - wierzycielem - swiadczenie pieniezne za uslugi

    Konsument jest:
    - dluznikiem - zobowiazanie do zaplaty za uslugi
    - wierzycielem - swiadczenie w postaci uslug telekomunikacyjnych

    I teraz w przypadku przelewu sytuacja jest taka:

    X GSM:
    dluznik - zobowiazanie do swiadczenia uslug

    Konsument
    dluznik - zobowiazanie do zaplaty za uslugi
    wierzyciel - swiadczenie w postawi uslug

    Osoba trzecia (np. windykator)
    wierzyciel - zaplata za uslugi telekomunikacyjne

    Caly proces w oparciu o 509-518kc
    niczyja zgoda nie jest potrzebna, art.385(1) i 385(3) nie maja zastosowania

    cesja w praktyce wyglada tak:

    X GSM vs. Konsument, a osoba trzecia jest Y GSM

[...]

    I teraz w przypadku cesji sytuacja jest taka:

    Konsument
    dluznik - zobowiazanie do zaplaty za uslugi
    wierzyciel - swiadczenie w postawi uslug

    Y GSM
    dluznik - zobowiazanie do swiadczenia uslug
    wierzyciel - zaplata za uslugi telekomunikacyjne

    Caly proces w oparciu o 509kc (zmiana wierzyciela) oraz 519kc zmiana
    dluznika; nie jak wielu osobom sie wydaje w oparciu o 353(1)kc
    na zmiane dluznika wymagana jest zgoda wierzyciela 519kc. Art.385(3) ust.5
    mowi o tym, ze taka zgodna nie moze byc wydana przez konsumenta w drodze
    klauzuli umownej nie uzgodnionej z nim indywidualnie.

    p.
    W,