    From: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Polisa posagowa PZU
    Date: Tue, 8 Jul 2003 13:43:57 +0000 (UTC)

    > Przygotowuję odwołanie do PZU w sprawie zaproponowanej przez nich wypłaty
    > z polisy ubezpieczeniowej córki, tzw.
    > posagowej, kwoty 600 zł.

    odwoływac się nie warto , strata czasu - od razu proponuję wytoczyć
    powództwo. Sądem miejscowo właściwym jest sąd miejsca zamieszkania
    uposażonego dziecka. Ono jest legitymowane czynnie - czyli ono pozew wytacza -
    a nie mamusia :-),

    O jaką kwotę mogę się ubiegać i jak uzasadnić roszczenie?

    To, jaką kwotę sąd zasądzi zależy od linii orzeczniczej danego sądu
    okręgowego. Mogę napisać jak to wygląda w okręgu SO w Poznaniu.

    Kwotę, na jaką umówiły się strony (czyli nie nominalną sumę ubezpieczenia, a
    tą wyższą kwotę z pierwszej strony polisy) dzieli się przez średnie
    miesięczne wynagrodzenie z roku zawarcia polisy (w 1983 - 14475 zł w dawnej
    walucie). Otrzymaną n-krotność mnoży się przez obecne średnie miesięczne
    wynagrodzenie ogłaszane przez Prezesa GUS (ale netto - aktualnie jest to
    1526,79 zł). Tak otrzymaną kwotę dzieli się przez dwa - sąd zasądza na Twoją
    rzecz takąż połowę.

    W kazusie poznański Sąd Rejoonowy zasądziłby circa 7300 zł.

    pzdr

    marek radwański

    > Sprawa jest bardzo pilna , ponieważ PZU wysłało decyzję o wypłacie w lutym
    > 2003 r., ale jej nie otrzymałam, gdyż zmieniliśmy kilka lat temu adres, o
    > czym ich nie poinformowałam . O kwocie 600 zł córka dowiedziała się w Insp
    > ektoracie w Krakowie. Jak w takim wypadku biegnie termin odwołania i czy
    > ono ma sens? Jak te sprawy wyglądają w sądzie? Z góry dziękuję za wszystkie
    > pomocne informacje.

    Sprawaa aż taka pilna nie jest - 3 letni termin przedawnienia od daty
    płatnści polisy - czyli od lutego 2003r. Wniesienie pozwu do sądu przerywa
    bieg przedwanienia.
    Proponuję udać się do swego powiatowego (miejskiego rzecznikak konsumentów) -
    powinien pomóc w napisaniu pozwu, a może nawet sam wytoczy powództwo?

    > Pozdrawiam
    >
    > Stefania

    dzisiaj na grupie dzien polisowy 3 sztuki, :-)
    pzdr

    marek radwański