  • Date: Sun, 04 Jun 2006 22:13:34 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Policja ,kontrola z ksiedzem.

    On 2006-06-04 15:24, Jacek23 wrote:
    > A co jesli nie zycze sobie rozmawiac z ksiedzem w razie kontroli policji?
    > Moge mu powiedziec "spierdalaj czarnuchu"?

    Wybacz bezpośredniość, ale właśnie przez takich jak Ty,
    wstyd mi się czasem przyznać, że jestem ateistą. Takie odzywki i posty
    jak Twoje powodują, że niektórym błędnie się wydaje, że każdy ateista to
    kawał sk*syna, który walkę z kościołem traktuje w kategoriach walki z
    niewiernymi (czym przy okazji staje się podobny do tych których zwalcza,
    albowiem dżihad z zasady przysługuje tylko wierzącym).

    Uprzedzając Twoje pytanie, księdzu należy się szacunek przez to, że jest
    człowiekiem. I wystarczy. Każdy rozsądny człowiek, niezależnie od wiary,
    czy jego braku, będzie uprzejmy zarówno do księdza jak i do pastora,
    rabina, popa, mułły i szamana. Przez to, że to jest człowiek.

    Zaś na pytanie, czy jest to zgodne z prawem. Jest. Na tej samej zasadzie
    co jazda z patrolem drogówki ekipy "Drogówki" czy innego programu
    telewizyjnego. Ot po prostu prewencja generalna. Śmiem twierdzić, że
    przy założeniu, że ok. 90% Polaków to katolicy całkiem niegłupi pomysł.
    Ksiądz nie jeździ z patrolem po to, aby nawracać na swoją wiarę, ale po
    to, aby zwracać uwagę wyznawcom swojej wiary, że naruszając przepisy o
    ruchu drogowym łamią piąte przykazanie. A, że wyznawców wiary księdza,
    jest w Polsce znaczna większość -- no cóż, może Ci się to nie podobać,
    ale nic na to nie poradzisz.

    Wolność sumienia i wyznania nie polega na tym, jak może Ci się wydawać,
    że nigdy nie będziesz miał kontaktu z religią, której nie wyznajesz.
    Wprost przeciwnie; wolność sumienia i wyznania polega na tym, że każdemu
    wolno publicznie wyznawać swoją religię (lub jej brak), bez zważania na
    to, że inni mogą być przez to "obrażeni". Wolność sumienia i wyznania,
    polega przez to, na tym, że "oferty religijne" mogą być kierowane do
    osób tym niezainteresowanych. Wreszcie, wolność sumienia i wyznania nie
    polega na tym, że władza publiczna udaje, że sfera religijna obywateli
    nie istnieje.

    Kiedy ksiądz z patrolu o którym mowa, do Ciebie podejdzie, wystarczy
    powiedzieć: "nie dziękuję, księdzu, jestem ateistą". Tak samo jak mówi
    się "dziękuję" przysłowiowym świadkom Jehowy. Gwarantuję, że raczej
    ksiądz nie będzie Ci się narzucał.

    Pozdrawiam,

    --
    Przemysław Płaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed