  • 1. Data: 2007-06-27 07:07:33
    Temat: Podwojny wniosek o stwierdzenie spadku
    Od: tomek <1...@w...pl>

    Witam!
    Jak ma wygladac wniosek w takiej sytuacji:

    Bylo malzenstwo z jednym synem, zmarla zona, maz drugi raz sie ozenil
    biorac sobie za zone kobiete z 2 dzieci. Maz umiera. Ja jestem jedym z
    tych pasierbow. Nie bylo wczesniej zadnych dokumentow o zrzeknieciu sie
    spadku, nie bylo testamentow, nie bylo postepowania spadkowego po
    pierwszej zonie, minelo wiecej niz pol roku od smierci ojczyma.

    Wiem ze nie trzeba skladac 2 osobnych wnioskow do sadu bo mozna to
    zrobic w jednym postepowaniu. Jak w takim przypadku wygladac ma wniosek
    o nabycie spadku. Czy wnioskuje o nabycie spadku po pierwszej zonie i
    ojczymie czy wpisuje tylko ze wnioskuje o stwierdzenie nabycia spadku po
    ojczymie po czym ponizej wpisuje takze pierwsza zone? Czyli:
    1.Do Sadu ....
    2.Wnioskodawca - ja (pasierb)
    3.Uczestnicy - pierwsza zona, syn z pierwszego malzenstwa, druga zona,
    drugi pasierb zmarlego,
    4.Naglowek "Wniosek o stwierdzenie spadku po.. - no wlasnie po kim?
    Wpisac tu zarowno imie i nazwisko pierwszej zony i ojczyma czy tylko
    ojczyma?
    5. opis "wnosze o stwierdzenie, ze spadek po .... ostanio zamieszkalym w
    ... nabyli ...... kazdy w takiej a takiej czesci - i znowu pytanie czy
    mam tu wpisac 2 razy takie opisy, pierwszy dotyczacy pierwszej zony i
    spadku w czesciach: 1/2 dla meza i 1/2 dla syna a drugi opis dotyczacy
    ojczyma i podzialu spadku w czesciach: 1/4 dla kazdego (druga zona, syn,
    i 2 pasierbowie)? Czy musze wpisac tu tylko jeden opis o stwierdzenie
    spadku tylko po ojczymie z odpowiedni ulamkami (syn dziedziczy najwiecej
    , a ja, brat i mama w rownych czesciach)?
    6.Uzasadnienie - i znowu czy 2 x wpisuje, raz dla pierwszej zony i drugi
    raz dla ojczyma czy tylko dla ojczyma?
    7.Lista spadkobiercow - czyli ja, brat, matka, syn ojczyma czy jeszcze
    takze zmarly ojczym jako spadkobierca po pierwszej zonie?
    8. Dowod i zalaczniki - sprawa jasna (2 akty malzenstwa, 2 akty zgonu, 3
    akty urodzenia)

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2007-06-27 07:21:20
    Temat: Re: Podwojny wniosek o stwierdzenie spadku
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "tomek" <1...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy wnioskuje o nabycie spadku po pierwszej zonie i ojczymie czy wpisuje
    > tylko ze wnioskuje o stwierdzenie nabycia spadku po ojczymie po czym
    > ponizej wpisuje takze pierwsza zone?

    a na jakiej zasadzie chcialbys dziedziczyc po pierwszej zonie??
    po niej dziedziczyl tylk ojciec i jej syn, czyli syn z pierwszego
    malzenstwa ma juz 1/4 majatku z pierwszego malzenstwa

    was dwoch/dwoje i wasza matka, dziedziczycie tylk o z 3/4 majatku, a wiec
    polowe z tego jest waszej matki, a pozostal 3/8 dzieli sie na was czworo,
    oczywiscie wszystko przy zalozeniu ze nie bylo spisanych zadnych intercyz
    itd

  • 3. Data: 2007-06-27 12:20:58
    Od: tomek <1...@w...pl>

> [...]
    > wiec polowe z tego jest waszej matki, a pozostal 3/8 dzieli sie na was
    > czworo, oczywiscie wszystko przy zalozeniu ze nie bylo spisanych zadnych

    Moze zle sie wyrazilem - chodzi o to ze ja (pasierb) chce wystapic o
    przeprowadzenie sprawy ale w pierwszej czesci wniosku wypisuje jako
    dziedziczacych po pierwszej zonie tylko syna z pierwszego malzenstwa
    (1/2) i ojczyma (1/2) a dopiero w drugiej czesci (dziedziczenie po
    ojczymie) siebie, brata, mame i syna z pierwszego malzenstwa.
    Ale przed chwilka znajomy mi namieszal ze ja i brat (pasierbowie) wcale
    nie dziedziczymy niczego po ojczymie i teraz to juz sam nie wiem w koncu
    jak to jest.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 4. Data: 2007-06-28 06:39:37
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Ale przed chwilka znajomy mi namieszal ze ja i brat (pasierbowie) wcale
    > nie dziedziczymy niczego po ojczymie i teraz to juz sam nie wiem w koncu
    > jak to jest.

    hmm :)
    teraz to i ja sie zastanowilem, mysle ze podstawowe pytanie moze byc
    takie, czy ojczym was usynowil, jesli nie, to w swietle prawa jestescie
    defacto dla niego tylko synami jego drugiej zony i moze sie okazac ze
    rzeczywiscie nie dziedziczycie po nim, ze dziedziczy tylko zona i jego syn

    ale to musialby sie jakis spec od spadkow wypowiedziec

  • 5. Data: 2007-06-28 07:48:51
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    tomek napisał(a):

> [...]
    > Ale przed chwilka znajomy mi namieszal ze ja i brat (pasierbowie)
    > wcale nie dziedziczymy niczego po ojczymie i teraz to juz sam nie wiem
    Pytanie zasadnicze brzmi: czy ojczym przysposobil Ciebie (Was?).
    Jesli tak, dziedziczycie jak krewni (razem z dzieckiem z pierwszego
    malzenstwa oraz z Twoja matka jako malzonka zmarlego)
    Jesli nie - nie dziedziczycie bezposrednio po ojczymie, dziedzicza po
    nim po polowie dziecko z pierwszego malzenstwa oraz malzonka.

    pozdr
    luck

  • 6. Data: 2007-06-28 12:46:34
    Od: tomek <1...@w...pl>

> [...]

    > Jesli nie - nie dziedziczycie bezposrednio po ojczymie, dziedzicza po
    > nim po polowie dziecko z pierwszego malzenstwa oraz malzonka.

    Z tego co wiem to przysposobić można tylko osobę małoletnią, tzn. która
    nie ukończyła 18 lat a ja bylem wtedy juz pelnoletni. Brat jeszcze nie
    ale jezeli przesposobienie wiaze sie z zalatwianiem spraw sadownie to
    niczego takiego nie bylo.

    Tomek

  • 7. Data: 2007-06-28 12:55:59
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

> [...]
    > nie ukończyła 18 lat a ja bylem wtedy juz pelnoletni. Brat jeszcze nie
    > ale jezeli przesposobienie wiaze sie z zalatwianiem spraw sadownie to

    no to wyglada na to ze niczego nie dziedziczycie, czyli 3/4 majatku
    ojczyma sprzed malzenstwa dzieli sie po polowie na zone i syna

  • 8. Data: 2007-06-28 13:42:37
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    tomek napisał(a):

    > Z tego co wiem to przysposobić można tylko osobę małoletnią, tzn.
    > która nie ukończyła 18 lat
    Zgadza sie
    > a ja bylem wtedy juz pelnoletni. Brat jeszcze nie ale jezeli
    > przesposobienie wiaze sie z zalatwianiem spraw sadownie to niczego
    > takiego nie bylo.
    No to masz juz sprawe mniej wiecej jasna

    Nie mniej jednak mozesz zlozyc wniosek o stwierdzenie nabycia spadku
    (masz interes w tym zeby spadek nabyla Twoja matka bo po niej dziedziczysz)

    pozdr
    luck