    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poczuł pieniążki?
    Date: Sat, 5 Nov 2005 19:59:01 +0100

    Użytkownik "Jarek Grabek" <j...@g...com> napisał w
    wiadomości
    news:ssdvb5mzyro0.610qls7cg0jk.dlg@40tude.net...
    > Niby dlaczego? Przecież już za to płaciły biorą zdjęcie do
    publikacji od
    > tego, kto miał je pierwszy. Na bank mają faktury na te nędzne fotki.
    Więc
    > mogą kazać się sądowi wypchać.

    Gdyby tak było, to nie dość, że fotograf by w takim razie poniósł
    odpowiedzialność karną, bowiem działał z chęci zysku, to jeszcze każde
    wydawnictwo miało by paserkę nieumyślną jak drut. Taż gość od początku
    utrzymywał, że to są przyniesione do jego zakładu cudze zdjęcia.

    > Aha, wyżej mylicie dwa pojęcia. Ktoś zaczął od ochrony wizerunku.
    Pani
    > wykonywała obowiązki służbowe i była na stanowisku pracy. Więc
    > opublikowanie jej wizerunku jest możliwe.

    A możesz podać jakąś podstawę prawną takiego twierdzenia? Czemuż to
    wizerunek osoby przebywającej na stanowisku pracy akurat traci
    ochronę?

    > Co innego, że autor zdjęcia może
    > się upomnieć o swoją należność zgodnie ze stawkami ZPAF. Tylko w tym
    > wypadku stawka jest tak śmieszna, że dla redakcji aż wygodna.

    A odszkodowanie za publikacje bez zezwolenia?

    Generalnie, to ja dla uspokojenia dyskusji proponuję rozważyć inny
    zbliżony kazus:

    Anna J. w swoim własnym mieszkaniu postanawia zrobić sobie sesję
    zdjęciową. Wykonuje kilka aktów na których jest w całkowitym negliżu,
    a następnie zanosi negatyw do fotografa. Fotograf zdjęcia wywołuje,
    ale robi dodatkowy komplet odbitek, które sprzedaje do gazety
    zaznaczając, że zdjęć sam nie wykonał, a jedynie je wywołał.

    Teraz pytania:

    1) Czy uważasz, że fotograf miał do tego prawo?

    2) Czy gazeta miała prawo opublikować zdjęcia?

    3) Czym od strony praw autorskich różni się mój kazus od przypadku
    pielęgniarek?