    From: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poczta-przesylka
    Date: Fri, 29 Aug 2003 14:33:16 +0000 (UTC)

    Ela:-\) <e...@w...pl> napisał(a):

    > Wyslalam przesylke polecona, no i nie doszla,minal jzu tydzien, i nic.

    A jesteś pewna, że adresat jest w domu? Może wyjechał na wakacje albo podczas
    próby doręczenia przesyłki przez listonosza nie był obecny i nie miał jak
    odebrać przesyłki. Przesyłki polecone są przechowywane w placówce oddawczej
    14 dni roboczych po dniu w którym zostały awizowane po czym zostają zwracane
    do nadawcy. Jeśli przesyłka nie została doręczona przez tydzień od dnia
    nadania nie jest to jeszcze sprawa niepokojąca. Jeśli np. nadałaś ją tydzień
    temu w piątek po godzinie granicznej to zgodnie z wewnętrznym standardem (dla
    przesyłek ekonomicznych D+3) listonosz powinien próbować ją doręczyć
    adresatowi w czwartek (czyli wczoraj). Może przesyłka została np. mylnie
    skierowana (co czasem się zdarza) i nie dotarła jeszcze do placówki
    oddawczej. Dzień po wewnętrznym terminie nie przyszłoby mi jeszcze do głowy
    myśleć, że przesyłka zaginęła, a tym bardziej składać reklamacji ;-)

    > Na poczcie zglosilam reklamacje, wypelnilam druczek no i czekam.

    Urząd rozpatrujący reklamację po powrocie pisma reklamacyjnego, które właśnie
    idzie sobie trasą przesyłki, podejmie decyzję albo o uznaniu reklamacji za
    uzasadnioną, albo o odrzuceniu reklamacji (jeśli przesyłka została doręczona
    lub oczekuje na odbiór).
    Decyzja w sprawie reklamacji zostanie podjęta bez zbędnej zwłoki, najpóźniej
    w ciągu 30 dni od dnia złożenia reklamacji.

    > Mam pytanko jak sie nie znajdzie przesylka to co?

    Jeśli faktycznie przesyłka zostanie uznana za zaginioną (w co nie wierzę) to
    urząd rozpatrujący reklamację poprosi Cię o złożenie pisemnego oświadczenia,
    że przesyłka do Ciebie jako nadawcy nie została zwrócona ani nie dotarła inną
    drogą. Następnie zostaniesz poproszona o określenie kwoty żądanego
    odszkodowania z tytułu utraty przesyłki poleconej.

    > mam jakies szanse na odzyskanie jej?

    Jeśli chcesz odzyskać przesyłkę, to musisz odstąpić od umowy - zgłosić
    żądanie zwrotu przesyłki do nadawcy. Żądanie to jest płatne i zostanie
    zrealizowane pod warunkiem, że przesyłka nie została jeszcze doręczona
    adresatowi.

    > co w takim wypadku zrobic jak sie nie odnajdzie?

    Poprosić o odszkodowanie. Zgodnie z art. 58 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 12
    czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe przysługuje Ci odszkodowanie w kwocie,
    której zażądasz, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty za
    polecenie (tj. aktualnie 50 x 2,20 zł = 110,00 zł). Dodatkowo zwrócone
    zostaną pobrane od Ciebie przy nadaniu opłaty pocztowe.

    Pozdr.,