  • 1. Data: 2002-07-12 13:56:00
    Temat: Po nabyciu spadku.
    Od: "Dromader" <D...@p...onet.pl>

    Jestem w trakcie załatwiania sprawy "stwierdzenie nabycia spadku". Jak
    rozumiem sąd wyznaczy ustawowy podział 1/8 , 1/12 itd. W jaki sposób teraz
    te części przekazać jednemu ze spadkobierców bez wyszczególniania co
    konkretnie. Chcemy tak zrobić aby nie dzielić domu. Dodam, że wśród
    spadkobierców istnieje zgodność co do takiego działania. Czy załatwiać to
    przez sąd czy notariusza i jakie koszty są z tym związane.

    Darek

  • 2. Data: 2002-07-12 18:09:08
    Temat: Re: Po nabyciu spadku.
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Dromader" <D...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > spadkobierców istnieje zgodność co do takiego działania. Czy załatwiać to
    > przez sąd czy notariusza i jakie koszty są z tym związane.
    Mysle, ze najprosciej bedzie, jesli od razu zglosicie sadowi, ze chcecie,
    zeby dom przypadl panu X, a reszta zostanie przez niego splacona. Sad w
    orzeczeniu okresli zobowiazania X wobec reszty i wszystko bedzie OK. X
    splacajac reszte spelni istniejace zobowiazanie.
    Pozdrawiam,
    Marta

  • 3. Data: 2002-07-12 21:01:53
    Od: "theokart" <t...@e...com>

    Użytkownik "Dromader" <D...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > spadkobierców istnieje zgodność co do takiego działania. Czy załatwiać to
    > przez sąd czy notariusza i jakie koszty są z tym związane.

    Notariusz
    darowizana trzba zapłacić podatek no i notariuszowi

  • 4. Data: 2002-07-12 21:02:58
    Od: "theokart" <t...@e...com>

> [...]
    > spadkobierców istnieje zgodność co do takiego działania. Czy załatwiać to
    > przez sąd czy notariusza i jakie koszty są z tym związane.

    Aha
    trzeba było się wcześniej spadku zrzec
    nie było by problemu
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2002-07-13 01:23:22
    Od: <f...@p...onet.pl>

    W sumie to ja mam podobny przypadek ale jeśliby osoby uprawnione zrzekły sie
    prawa do spadku to też musi być przeprowadzone postępowanie spadkowe???

  • 6. Data: 2002-07-13 22:37:04
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    <f...@p...onet.pl> wrote in message
    > W sumie to ja mam podobny przypadek ale jeśliby osoby uprawnione zrzekły
    sie
    > prawa do spadku to też musi być przeprowadzone postępowanie spadkowe???
    1)Zrzekly sie przed smiercia spadkodawcy?
    To nie jest najlepszy pomysl, bo w swietle polskiego prawa nie mozna sie
    zrzec praw do spadku na czyjas rzecz. (Taka instytucja istniala przed wojna,
    pozniej z niej zrezygnowano, a szkoda). Mozna sie ich zrzec tylko po prostu.
    Przyczyna sie nie liczy. Oznacza to, ze jesli przypadkiem osoba, ktorej
    chcecie spadek w przyszlosci oddac np. zginie w wypadku, to spadek nie wraca
    do was. Dziedziczy Skarb Panstwa, a Wy nie mozecie nic zrobic.
    2)Sprawa spadkowa przeprowadzana jest zawsze. Ale spadkobiercy moga sie na
    sprawie spadkowej, albo u notariusza, przed sprawa, zrzec spadku.
    Pozdrawiam,
    Marta Wieszczycka

  • 7. Data: 2002-07-15 11:03:47
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Marta Wieszczycka" <[...]

    > 2)Sprawa spadkowa przeprowadzana jest zawsze. Ale spadkobiercy moga sie na
    > sprawie spadkowej,

    NIE MOGA.

    Po otwarciu spadku moga cionajwyzej spadek "odrzucic".
    Lecz rodzi to inne konsekwencje, niz zrzeczenie sie.
    Jesli spadek odrzuca, postepowanie jest takie, jak gdyby nie zyli -
    dziedzicza
    "ich spadkobiercy" ustawowi.

    > albo u notariusza, przed sprawa, zrzec spadku.

    U notariusza to moga swa czesc spadku DAROWAC.

    > Pozdrawiam,
    > Marta Wieszczycka

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 8. Data: 2002-07-15 18:29:20
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> wrote in message

> [...]
    > Lecz rodzi to inne konsekwencje, niz zrzeczenie sie.
    > Jesli spadek odrzuca, postepowanie jest takie, jak gdyby nie zyli -

    Czlowieku, ulituj Ty sie nad ludzmi. Wlasnie przed chwila musialam
    w innym watku laikowi tlumaczyc co to jest "swoboda testowania" /Ktos byl
    tak madry, ze zaczal
    ludziom mieszac w glowach zbyt trudnymi terminami. Niektorzy to lubia sie
    popisywac :-)/
    a Ty bedziesz im w glowach mieszal rozroznianiem miedzy zrzeczeniem sie a
    odrzuceniem?
    Rzecz w tym, ze moze zrezygnowac i tyle.
    O ile mogles zauwazyc, odradzalam wszelkie formy rezygnowania, wiec wybacz,
    ale nie bede
    dla czyjejs przyjemnosci mieszac ludziom w glowach informacjami tak
    szczegolowymi,
    ze nie beda w stanie z nich skorzystac.

    > U notariusza to moga swa czesc spadku DAROWAC.
    Skad Ci sie to wzielo? A co to ma wspolnego ze spadkiem?
    Skoro zamierzasz uchodzic za takiego zwolennika precyzji, to badz w tym
    konsekwentny,
    bo rezygnacja ze spadku (niezaleznie czy w formie zrzeczenia sie, czy
    odrzucenia) to jedno,
    a darowizna to zupełnie co innego.
    Pozdrawiam,
    Marta

  • 9. Data: 2002-07-16 07:04:23
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Marta Wieszczycka" [...]

> [...]
    > tak madry, ze zaczal
    > ludziom mieszac w glowach zbyt trudnymi terminami. Niektorzy to lubia sie

    Szanowna Pani Marto.

    Jestem jak najdalszy od znecania sie nad ludzmi.
    Dlatego wlasnie uwazam, ze nalezy odpowiadac troche szerzej zdajac sobie
    sprawe,
    ze pytajacy moze nie rozrozniac pewnych pojec.

    > a Ty bedziesz im w glowach mieszal rozroznianiem miedzy zrzeczeniem sie a
    > odrzuceniem?
    > Rzecz w tym, ze moze zrezygnowac i tyle.

    Rzecz w tym, ze NA WLASNE OCZY widzialem taka sytuacje po smierci mojej
    Babci.

    Ktos tak precyzyjny jak szanowna Pani powiedzial mamie, ze moze ze spadku
    zrezygnowac...

    No i po wysluchaniu stron i oswiadczeniu mamy ze ze spadku rezygnuje Pani
    sedzia poprosila wszystkich
    o wyjscie a chwile i poczekanie, na ogloszenie...

    Po chwili uslyszelismu ZDUMIENI.

    Spadek po zmarlej Stefanii K otrzymuja w czesciach rownych maz Franciszek K
    i corka
    Krystyna S (wlasnie moja mama).
    W ustnym uzasadnieniu Pani Sedzia stwierdzila, ze zrezygnowac, to mozna
    byloprzed otwarciem spadku......

    Poniewaz wlasciwie bylo to malo klopotliwe (chodzilo o pare tysiecy
    "wartosci spoldzielczego prawa lokatorskiego do lokalu" i poniewaz ojciec i
    corka i tak nie moga jednoczesnie
    wyc - t zn wtedy ine mogli byc- wspolwlascicielami takiego prawa , mama w
    spoldzielni podarowala swa czesc
    swemu Ojcu - i po krzyku).

    Jednak GDYBY odrzucila spadek, nie byloby to az tak proste,
    poniewaz WTEDY dziedziczylyby jej dzieci, wiec odrzucenie spadk nie
    rozwiazywalo problemow.
    Oczywiscie dzieci TEZ mogly odrzucie - lecz co z wnukami - czesc
    niepelnoletnich ?

    TO NIE TAKIE PROSTE ja Pani sugeruje - isc do notariusza I JUZ

    Wcale nie juz.

> [...]
    > konsekwentny,
    > bo rezygnacja ze spadku (niezaleznie czy w formie zrzeczenia sie, czy

    Racja - z rozpedu nieprecyzyjnie uzylem splowa "conajwyzej".
    Oczywiscie mozna przed otwarciem spadku zrzec sie go (notarialnie),
    mozna tez odrzucic, lecz prosze mi powiedziec WLASCIWIE PO CO PLACIC
    notariuszowi za to, co za darmo mozna powiedziec przed sadem, a I TAK
    sad musi rozstrzygnac....

    No chyba, ze ktos wyjezdza i nie chce byc na rozprawie....

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 10. Data: 2002-07-16 20:17:14
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > niepelnoletnich ?
    >
    > TO NIE TAKIE PROSTE ja Pani sugeruje - isc do notariusza I JUZ

    Szanowny Panie Boguslawie,
    O ile Pan (nie) zauwazyl sugerowalam, zeby nie rezygnowac ze spadku w ogole,
    bo prosze sobie teraz wyobrazic, ze jedyna osoba, ktora reszta rodziny chce
    wspomoc ginie w wypadku przed przyjeciem spadku, a wszystko przechodzi na
    Skarb Panstwa. Ja rozumiem, ze dla rodziny Szanownego Pana te "pare tysiecy
    wartosci ..." to moze i niewielki problem, ale rodzina Darka ma prawo
    doceniac wartosc domu, ktorego utraty moze jednak wolalaby nie ryzykowac.
    W zupelnosci wystarczy, ze dom przypadnie Panu X, ktory zobowiaze sie do
    splaty pozostalych. Nikt nie broni pozostalym umorzenia tych splat.
    Skoro pisze, zeby nie rezygnowac, to nie ma powodu, zebym, na marginesie,
    wyjasniala rozne metody rezygnacji.
    Ale musze przyznac, ze w jednej kwestii Szanowny Pan okazal sie niezwykle
    pomocny. Mysle, ze Darek przy okazji zrozumial, ze proby rezygnacji to bez
    watpienia chodzenie po bardzo grzaskim gruncie, gdzie przy kazdej okazji
    mozna sie zapasc.
    Z wyrazami, itd.
    MW