    From: "WSm" <w...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Piractwo ksiażkowe
    Date: Mon, 08 Mar 2004 19:25:03 GMT

    Użytkownik "bd" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:7425.00000286.404cbe9d@newsgate.onet.pl...
    [...]> zgadza sie. trzeba zmienic nawyki. trzeba zaczac tepic kazda
    kradziez,
    > kazde cwaniactwo, kazde male naruszenie prawa. bardzo czesto mowimy, ze
    > rzad kradnie, ze politycy kradna, a prawda jest taka, ze niemal kazdy
    > kradnie lecz kazdy na miare swoich mozliwosci. bo kradnie ten, co wynosi
    > z pracy papier do drukarki, ten co uzywa firmowej komorki do spraw
    > prywatnych i ten co wykorzystujac stanowisko zalatwia prace rodzinie.
    A także ten, kto bezceremonialnie wjeżdża na oświetlony plac postojowy przy
    bloku mieszkalnym, opatrzony tablicami "teren prywatny" i parkuje co noc
    swój samochód, sam mieszkając kilka ulic dalej. Na zwróconą uwagę, że plac
    na terenie spółdzielni mieszkaniowej, wykupiony przez lokatorów wraz z
    mieszkaniami jest ich własnościa prywatną i nie życzą sobie obcych (co chyba
    zrozumiałe) awanturuje się i parkuje nadal tak w dzień jak i w nocy. A straż
    miejska odmawia interwencji - bo teren prywatny. Czy grodzić się będziemy po
    mieście, jak na wsi? A to właśnie też jest pewien rodzaj kradzieży mienia
    prywatnego.
    To tak na marginesie piractwa ksiązkowego.
    Kserowanie książek na własne potrzeby naukowe (np. studenta) akurat nie jest
    piractwem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. Dopiero dalsza dystrybucja
    tekich odbitek - już jest.
    [...]
    > troche sie rozpisalem ale powaznie drazni mnie zlodziejstwo i tzw
    > niska szkodliwosc czynu. kara powinna byc zawsze, ale sprawiedliwa
    > a nie surowa tak jak chce pis. mala kradziez mala kara, bo za surowa
    > kara odnosi skutek odwrotny od zamierzonego.
    > no ale tego powinni sie ludzie uczyc juz w domu i szkole. nawet sciaganie
    > powinno byc karane i napietnowane jako oszustwo bo w rzeczywistosci takim
    > jest.
    Tu dodam, że należy na tego typu wykroczenia czy przestępstwa reagować
    natychmiast, gdyż powielane stają się swego rodzaju "normą społeczną"
    akceptowaną coraz powszechniej i wówczas karanie nie wywołuje respektu, ale
    zdziwienie i oburzenie.
    WSm

    ---