    From: "bd" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Piractwo ksiażkowe
    Date: 8 Mar 2004 19:42:38 +0100

    > Jeszcze dużo wody w Wiśle upłynie za nim to się stanie.
    > Po pierwsze społeczeństwo musi być bogatsze, bo drugie u dzieci powinny być
    > wyrobione nawyki,

    zgadza sie. trzeba zmienic nawyki. trzeba zaczac tepic kazda kradziez,
    kazde cwaniactwo, kazde male naruszenie prawa. bardzo czesto mowimy, ze
    rzad kradnie, ze politycy kradna, a prawda jest taka, ze niemal kazdy
    kradnie lecz kazdy na miare swoich mozliwosci. bo kradnie ten, co wynosi
    z pracy papier do drukarki, ten co uzywa firmowej komorki do spraw
    prywatnych i ten co wykorzystujac stanowisko zalatwia prace rodzinie.
    kradnie polityk, ktory kiedys byl zwyklym obywatelem bez mozliwosci.
    kazdy mowi: ONI. a ONI to my. nalezy zaczac od siebie i swojego srodowiska.
    nalezy potepiac kazde takie zachowanie u swoich znajomych. bo nie mozna
    narzekac na zlodzieji i jednoczesnie kupowac kradziona komorke, bo taniej.
    nie mozna mowic, ze cos jest drogie i dlatego sie kradnie - kseruje ksiazki,
    kopiuje plyty itd. brak pieniedzy nie usprawiedliwia. mnie nie stac na
    porsche wiec musze na nie zapracowac. nie moge ukrasc. brak kasy mnie nie
    usprawiedliwi. "biedni" studenci tez nie maja prawa kserowac ksiazek, a
    kseruja bo uwazaja, ze nie maja kasy. na co innego maja:)

    troche sie rozpisalem ale powaznie drazni mnie zlodziejstwo i tzw
    niska szkodliwosc czynu. kara powinna byc zawsze, ale sprawiedliwa
    a nie surowa tak jak chce pis. mala kradziez mala kara, bo za surowa
    kara odnosi skutek odwrotny od zamierzonego.

    no ale tego powinni sie ludzie uczyc juz w domu i szkole. nawet sciaganie
    powinno byc karane i napietnowane jako oszustwo bo w rzeczywistosci takim
    jest.

    pozdr.
    marcin