    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pies pogryzł... i konsekwencje
    Date: Fri, 17 Oct 2003 13:37:09 +0200

    Użytkownik "NoMAD" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:bmocs6$4jg$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "lukasz_p" <l...@W...pl> napisał w wiadomości

    > No moze kilka... ;-)) ale to kwestia wykladni slowa "chowac". Radwanski
    mowi
    > tak a inny moze twierdzic inaczej.
    >
    > Jak to mowia: "W doktrynie istnieje spor".... ;-)))
    >
    > Ale ja tez bym sie przychylal raczej do twojego zdania

    E tam, Panowie, bładzicie :-P Chów może mieć miejsce wtedy, gdy mówimy
    przynajmniej o posiadaniu (samoistnym). W tym przypadku Państwo O. byli
    jedynie dzierżycielami zwierzęcia i to jako wykonawcy _Umowy Przechowania_.
    Moim zdaniem jeśli wywiązali się z nałożonych ustawowo i zwyczajowo
    obowiązków jakoprzechowawcy (polecam art,835-845 kc), to nie ma powodów, aby
    ponosili odpowiedzialność za zwierze, za które, jak wiemy, ponosić powinien,
    jak za każdą inną rzecz, właściciel. Szczególnie niezgodne z ZWS byłoby
    obarczenie odpowiedzialnością za nieprzewidywalne w sumie zwierze ludzi,
    którzy robia przysługe właścicielom. To na tych ostatnich spoczywa
    odpowiedzialność za jego zachowania i jesli nie jest bezpieczny dla otocenia
    to nie powinni go w ogóle oddawać.

    To nie jest tego typu sprawa. Szkoda tutaj wyrządzana jest nie przez
    _wykonawców_ zlecenia, a przez _przedmiot_ ( bo tak traktowane jest zwierze)

    E tam.

    > MSZ troche za malo wiemy o samym zdarzeniu zeby rozpatrywac ew art 429.
    > Byc moze pies mial swoj zly dzien, a moze dziecko go draznilo... itp
    >
    > Potrzebujemy wiecej informacji zeby rozwinac swoje skrzydla na polu
    > teoretyzowania ;-))

    NIekonieczenie. Staramy się ustalić na kim ciąży odpowiedzialność za szkody
    wyrządzone przez rzecz oddaną na _przechowanie_ i na rozważanie in abstracto
    nie potrzebujemy żadnych danych faktycznych. Dopiero ustaliwszy te zasadę
    możemy pokusic się o jakąś subsumpcję.. Nie jest to, przyznaję wyłuszczone
    jasno w kc, co można zgłosić komisji Kodyfikacyjnej Prawa cywilnego :-)

    > Co do tego to nie bardzo rozumiem o co chodzi autorowi z tym
    wtargnieciem...
    > Przeciez nie przeskoczyli ukradkiem plotu tylko chyba kulturalnie
    > zapukali/dzwonili i weszli...

    Tu się zgadzam i nie wiem nawet zbytnio jak się to wtargnięcie zaplątało do
    dyskusji.

    Depi.