  • 1. Data: 2015-12-17 22:29:36
    Temat: Pierwszeństwo obowiązkowego OC
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Cześć

    Co stanie się w sytuacji jeśli sprawca szkody podlega więcej niż jednemu
    ubezpieczeniu, z czego jedno jest obowiązkowe?

    Czyli np. ktoś powoduje kolizję w ruchu drogowym posiadając OC pojazdu, ale
    jednocześnie nieobowiązkowe OC w życiu prywatnym.

    Albo podczas imprezy motorsportowej której organizator ma nieobowiązkowe
    OC, jakiś pojazd (posiadający obowiązkowe OC) wyrządza szkody.

    Kiedyś przeczytałem (albo i sam do tego doszedłem analizując ustawy), że
    pierwszeństwo ma zawsze ubezpieczenie obowiązkowe, ale teraz nie potrafię
    tego odnaleźć ani sobie przypomnieć.
    Pomożecie? :)

    A może się mylę z tym pierwszeństwem i wtedy jak rozsądzić z której polisy
    powinno iść odszkodowanie?

  • 2. Data: 2015-12-17 22:50:03
    Temat: Re: Pierwszeństwo obowiązkowego OC
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomasz Pyra wrote:
> [...]
    > Pomożecie? :)
    >
    > A może się mylę z tym pierwszeństwem i wtedy jak rozsądzić z której polisy

    nie ma znaczenia czy ubezpieczenie jest obowiązkowe, czy nie.
    Jesli ma kilka ubezpieczen, to wyplata nastepuje ze wszystkich
    proporcjonalnie do ich wartości.

    W praktyce jedna firma powie, że płaci 50% szkody i powie, zeby po
    resztę iść do drugiej.

  • 3. Data: 2015-12-17 23:11:58
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 17 Dec 2015 15:50:03 -0600, witek napisał(a):

> [...]
    > proporcjonalnie do ich wartości.
    >
    > W praktyce jedna firma powie, że płaci 50% szkody i powie, zeby po

    Racja.
    Może stąd mi się wzięły poprzednie wnioski, bo o ile OC pojazdu to 1mln
    EUR, to takie typowe nieobowiązkowe polisy to kwoty rzędy
    tysięcy-dziesiątek tysięcy zł, czyli proporcje będą w okolicach 99:1.

    Ale w sumie ciekawe zagadnienie - bo czy wychodzi z tego, że kierowca który
    ubezpieczonym pojazdem spowoduje kolizję, ale jednocześnie ma jakieś
    dodatkowe OC w życiu prywatnym, powinien wykorzystać obie polisy
    proporcjonalnie?

  • 4. Data: 2015-12-17 23:34:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomasz Pyra wrote:
> [...]
    > ubezpieczonym pojazdem spowoduje kolizję, ale jednocześnie ma jakieś
    > dodatkowe OC w życiu prywatnym, powinien wykorzystać obie polisy

    To musiałbym sprawdzic.
    Po mam wrazenie, ze to są rożnego rodzaju ubezpieczenia i nie jest w tym
    przypadku tak, że ma dwa ubezpieczenia komunikacyjne

  • 5. Data: 2015-12-17 23:51:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 17 Dec 2015 16:34:08 -0600, witek napisał(a):

    > To musiałbym sprawdzic.
    > Po mam wrazenie, ze to są rożnego rodzaju ubezpieczenia i nie jest w tym
    > przypadku tak, że ma dwa ubezpieczenia komunikacyjne

    Jeśli OWU tego ubezpieczenia nie miałoby wyłączenia na szkody objęte
    ubezpieczeniem obowiązkowym, to pewnie tak by było.
    Ale znalazłem dwie w necie i widzę że mają wyłączenie na rzeczy będące
    przemiotem ubezpieczeń obowiązkowych - być może taka po prostu praktyka
    konstruowania OWU nieobowiązkowych.

  • 6. Data: 2015-12-18 14:01:56
    Od: <3...@1...140156.invalid> (Tom N)

    witek w

> [...]
    > proporcjonalnie do ich wartości.

    > W praktyce jedna firma powie, że płaci 50% szkody i powie, zeby po

    Masz na te bzdurne twierdzenie jakieś wsparcie prawne?

    Co poszkodowanego w ruchu drogowym obchodzi ile ubezpieczeń ma sprawca --
    udaje się na odpowiednią stronę www, znajduje ubezpieczyciela i tyle go
    obchodzi. Jeżeli ubezpieczyciel sie miga (bo tako rzeczesz, ) to udaje sie
    do odpowiedniego sądu...

    --
    'Tom N'

  • 7. Data: 2015-12-18 15:22:49
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 18 grudnia 2015 14:00:49 UTC+1 użytkownik Tom N napisał:

    > Co poszkodowanego w ruchu drogowym obchodzi ile ubezpieczeń ma sprawca --
    > udaje się na odpowiednią stronę www, znajduje ubezpieczyciela i tyle go
    > obchodzi.
    A jak masz OC w firmie która ma BLS to nawet nie szukasz kontaktu do ubezpieczyciela
    sprawcy tylko zgłaszasz u swojego ubezpieczyciela a on dalej z ubezpieczycielem
    sprawcy sobie likwidują.

  • 8. Data: 2015-12-18 16:33:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    (Tom N) wrote:
> [...]
    > obchodzi. Jeżeli ubezpieczyciel sie miga (bo tako rzeczesz, ) to udaje sie

    no i w sądzie ten znaleziony ubezpieczyciel wniesie, ze ubezpieczony ma
    na tę okoliczność drugie ubezpieczenie, w związku z tym jego
    odpowiedzialność ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle
    wypłacił.
    I sąd tego nie zmieni.

  • 9. Data: 2015-12-18 16:42:30
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 18 grudnia 2015 16:33:24 UTC+1 użytkownik witek napisał:

> [...]
    > na tę okoliczność drugie ubezpieczenie, w związku z tym jego
    > odpowiedzialność ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle

    Dlatego mam teraz OC u ubezpieczyciela z BLS. Szkode zgłaszam jemu i on się dalej
    buja z ubezpieczycielem/ubezpieczycielami sprawcy

  • 10. Data: 2015-12-18 19:43:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-18 o 16:33, witek pisze:

> [...]
    > na tę okoliczność drugie ubezpieczenie, w związku z tym jego
    > odpowiedzialność ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle

    Wituś, doczytaj jednak ten kodeks cywilny, to może zobaczysz, gdzie się
    mylisz. Proporcjonalne rozliczenie następuje między ubezpieczycielami, a
    nie między ubezpieczycielem i poszkodowanym.

    --
    Liwiusz