    From: "HannaM" <...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pesel?
    Date: Tue, 4 Feb 2003 00:48:52 +0100

    Robert Tomasik wrote:

    > By Cię wprowadzić do ewidencji. Wprowadza się każdego, który jest
    > zameldowany ponad dwa miesiące.

    Może jeśli chodzi o ustawę, to masz rację. Moja reakcja na pesel i na
    tutejsze odpowiedzi dlatego jest taka a nie inna, bo w Polsce przebywam od
    kilku lat. Z większymi bądź mniejszymi przerwami dotychczas zawsze byłam pod
    tym samym adresem zameldowana minimum na 3 miesiące. A KP posiadam od
    roku... więc po tylu latach pod tym samym adresem obudzili się dopiero
    teraz????
    Tym bardziej, że dopóki nie posiadałam KP, (bo byłam na wizie pracowniczej
    czy turystycznej, studenckiej czy w ramach umów międzynarodowych) to dawali
    świstek papieru z adresem tymczasowego meldunku. I jak się meldowałam bądź
    wymeldowywałam, to pani z okienka wyciągała wielką czarną księgę, gdzie
    ręcznie wpisywała moje dane. Jak zgubiłam meldunek, to 2 dni szukali księgi
    a potem wpisu. Tylko obywatele RP oraz cudzoziemcy ze stałą KP byli
    wprowadzani do komputera. Dodam tylko, że tak działa UG
    Warszawa-Śródmieście.

    > Bo nie znasz ustawy. Jakbyś znała, to wiedziałabyś, że po
    > zameldowaniu na ponad dwa miesiące PESEL nadają. nieznajomość prawa
    > szkodzi.

    A jak znam ustawę, to co? Póki nie mam dokumentu poświadczającego nadanego
    mi PESEL, to nie mam prawa go używać. Bo na jakiej podstawie podam przy
    podpisywaniu umowy jakiejkolwiek? Ktoś mi uwierzy na moje piękne oczy?

    > A o co chcesz zapytać? Policjanci Ci Twojego PESEL nie podali? Było
    > odpisać i tyle.

    Zrobiłam to, ale patrz wyżej...

    > A co do ZUS, to go uprzejmie o całym zamieszaniu
    > poinformuj pisemnie i tyle. Napisz, że właśnie się dowiedziałaś, że
    > masz już PESEL, więc niech sobie wyprostują w ewidencji. Pewnie
    > protestować nie będą.

    Nie, nie będą. Zażądają poświadczenia. Którego nie mam.

    > A w karcie nie ma miejsca na adnotacje? Bo nie pamiętam.

    W karcie jest taki punkt: "nr ewidencyjny PESEL lub nr rejestru"
    Ja tam mam wprowadzony właśnie ten numer rejestru.

    >Ale jak nie
    > ma, to idź do Biura Ewidencji Ludności i dadzą Ci zaświadczenie o
    > numerze PESEL. Nie tak dawno wszyscy rodzice pobierali takie
    > zaświadczenia dla dzieci, bo kasy chorych coś takiego wymyśliły.

    Tak zrobię. Ciekawe, jaki zamek z tych klocków wybuduję....

    --
    Pozdrawiam,
    HannaM