    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pesel?
    Date: Mon, 3 Feb 2003 16:56:46 +0100

    | Ok... Powoli, poproszę i łopatologicznie.
    | Osobą fizyczną jestem. Zameldowania stałego nie mam, tylko czasowe. O

    Czasowe ponad dwa miesiące - wówczas nadaje się PESEL.

    | wydanie dowodu osobistego się nie ubiegam - jeszcze.
    | "Ktoś" mi nadał pesel. Na wniosek organu gminy. Mimo iż wniosku żadnego o
    | nic nie złożyłam. Po co?

    By Cię wprowadzić do ewidencji. Wprowadza się każdego, który jest
    zameldowany ponad dwa miesiące. Ci, którzy mieszkają krócej są zapisywani w
    takich zeszytach w BEL-u i numeru PESEL nie potrzeba. Jeśli znasz się trochę
    na bazach danych, to wyjaśniam, że ten numer PESEL, to po prostu
    identyfikator. System narzuca go sam w chwili generowania rekordu. Dawniej,
    to BEL wysyłał wniosek do Warszawy, ale obecnie, to chyba to idzie drogą
    elektroniczną. Po prostu chwili zameldowania ponad dwa miesiące system
    generuje numer i tyle.

    | No i nadal pytanie: dlaczego nie wiem o tym nic?

    Bo nie znasz ustawy. Jakbyś znała, to wiedziałabyś, że po zameldowaniu na
    ponad dwa miesiące PESEL nadają. nieznajomość prawa szkodzi.

    | Przecież wczoraj na policji wyszłam na krętaczkę. Ja im mówię, że nie mam
    | peselu, a oni, że mam.

    Jak tylko tyle pokręciłaś, to pewnie się zanadto nie przejęli. Zresztą, ten
    PESEL, to jedynie wymysł twórców protokołów. Generalnie nie ma obowiązku
    jego podawania przy zawiadomieniu. Wystarczy imię, nazwisko i adres - chyba
    jeszcze zawód, ale nie mam kpk pod ręką i nie będę koloryzował. W każdym
    razie na pewno nie ma numeru PESEL.

    | Idąc na zwolnienie powinnam pesel podać. Natomiast, że nie mam, to lekarze
    | wpisują NIP, numer paszportu, numer KP. Ciekawe, kiedy ZUS się o to do
    mnie
    | przyczepi?
    | Co mam zrobić?
    | Pójść do swojego urzędu gminy? A tam do kogo się zwrócić z zapytaniem?

    A o co chcesz zapytać? Policjanci Ci Twojego PESEL nie podali? Było odpisać
    i tyle. A co do ZUS, to go uprzejmie o całym zamieszaniu poinformuj pisemnie
    i tyle. Napisz, że właśnie się dowiedziałaś, że masz już PESEL, więc niech
    sobie wyprostują w ewidencji. Pewnie protestować nie będą.

    | No ale jak już mam, to powinnam mieć to na jakimś dokumencie, by
    załatwiając
    | sprawy urzędowe móc go użyć.... Więc...?

    A w karcie nie ma miejsca na adnotacje? Bo nie pamiętam. Ale jak nie ma, to
    idź do Biura Ewidencji Ludności i dadzą Ci zaświadczenie o numerze PESEL.
    Nie tak dawno wszyscy rodzice pobierali takie zaświadczenia dla dzieci, bo
    kasy chorych coś takiego wymyśliły.