    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pawo autorskie a PKN.
    Date: Tue, 9 Dec 2003 00:56:41 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc172.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Dooh" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:ton9tvsmo8vmii6oltvne8rsg8qhunv0of@4ax.com...

    No to się coś ruszyło ku normalności. Jestem w stanie zrozumieć, że muszę
    zapłacić za używanie programu. No bo w końcu mogę używać innego, jak mnie
    na niego nie stać. Ale Polskie Normy w niektórych zastosowaniach są
    prawem. No i teraz mamy sytuację patową. Nie stać mnie by kupić prawo, a
    państwo ściga mnie za jego niestosowanie.

    Moim zdaniem normy powinny być tak samo dostępne, jak inne przepisy. Czyli
    generalnie po kosztach powielenia. Inaczej doprowadzimy do absurdu, że nie
    będzie nas stać na znajomość prawa.

    Osobiście pamiętam, jak kilka miesięcy temu powstał problem w trakcie
    postępowania przygotowawczego. Otóż jednym z zarzutów było niedostosowanie
    się do normy, której użycie było obowiązkowe. Prowadzący miał kserokopię
    normy wykonaną mało legalnie, więc nie chciał jej włączyć do akt.
    Prokuratorowi pokazał, więc i prokurator znał jej treść. No i zagwozdka:
    co zrobić z sądem i podejrzanym? Nie można do akt włączyć nielegalnie
    wykonanej kserokopii. A kto ma ją zakupić? Policja, prokurator czy sąd.
    Problem rozwiązano w ten sposób, że za aktami dopięta do okładki
    "chodziła" kserokopia, do której posiadania nikt się nie chciał oficjalnie
    przyznać.