  • Data: 2004-07-27 10:25:34
    Temat: Re: Paragon ze sklepu - zła suma
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości
    news:ce5241$m67$6@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > Prosze zwrocic uwage panie Robercie, ze "kasa" ma inny problem.
    >
    > Nabija sie cene brutto i TO trzeba rozbic na netto i VAT.
    (...)
    > ale kasa musi zaokraglic..
    > i zaokr(n) + zaokr (v) (przy prawidlowym zaokraglemiu niby daje b...
    > tylko ze
    > VAT obliczony od zaokr(n) juz nie daje zaokr(v)...

    To jest dla mnie jasne. Ale to nie ma nic do rzeczy. Z tego co mi wiadomo,
    to kasa zalicza to równocześnie sumując w komórkach pamięci:

    1) sumę kwot brutto - i ta powinna być faktycznie sumą cen na towar;

    2) sumę podatków obliczanych dla każdej z stawek VAT - przy czym nie wiem,
    czy sumuje towary po stawkach i później mnoży przez stawkę, czy też najpierw
    mnoży, a potem dodaje już same podatki.

    O ile próbując obliczać od końca, czyli biorąc poszczególne kwoty podatku i
    dzieląc przez stawki, a później dodając może się, iż w skutek koniecznych
    zaokrągleń suma tak wyliczona może odbiegać od faktycznej, to suma kwot
    brutto z sumą do zapłaty musi się zgadzać.

    Są dwie możliwości, że to się mimo wszystko zgadza. Albo faktycznie przy
    ważeniu liczą to z dokładnością do trzech miejsc po przecinku, a wpisują z
    dokładnością do dwóch (moim zdaniem tak nie powinno być, ale nie wykluczam
    tego). Albo też któraś cyfra "4" na paragonie jest niedokładnie wybita i
    wygląda na "1". Innego racjonalnego wytłumaczenia tej sprawy nie widzę.