    From: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PKP - kara - co napisac ?
    Date: 2 Jan 2003 19:31:46 GMT
    Sender: c...@o...pl@net2-3.telkab.pl

    02 sty 2003 o 16:12 GMT
    gregoo
    > Jechalem 30.XII pociagiem pospiesznym z Katowic do Zywca. Mialem wykupiony
    > bilet ulgowy na klase 2. Wsiadajac do pocagu bylem troche obladowany,
    > plecak, spiwor narty. Szukajac wolnego miejsca siedzacego przeszedlem
    > wszystkie przedzialy, i nieswiadomy, na moje nieszczescie, usiadlem w klasie
    > 1 (nie zauwazylem wg mnie kiepskiej informacji na drzwiach przedzialu(
    > otworzyla mi je osoba wychodzac do WC) - 1 -moze na wiele wskazywacnp nr
    > wagonu, powinno byc napisane na kazdych drzwiach 1 klasa).

    Takie informacje są conajmniej w kilku miejscach - na zewnątrz wagonu,
    w przedsionkach... Napewno można się dosyć łatwo zorientować, w jakiej
    klasy wagonie jesteś.

    > Standard
    > przedzialu nie wskazywal na to. Na drugiej stacji zostalem skontrolowany.

    Na stacji? Naprawdę zostałeś skontrolowany na stacji? Jeśli zostałeś
    skontrolowany po drugiej stacji, napewno już sporo czasu byłeś w
    przedziale. Wystarczająco długo, żeby zorientować się w klasie wagonu
    do którego wsiadłeś.

    > Bylem naprawde zaskoczyny tym ze to I klasa. Chcialem zakupic doplate, ale
    > Pani konduktorka, od razu zaczela wypisywac wezwanie do zaplaty, nie dajac
    > mi mozliowsci nawet uregulowania naleznosci od razu,

    Miała do tego prawo. Zgodnie z Taryfą Osobową i Bagażową, jedynie w pociągch
    IC i EC możesz nie posiadać biletu i czekać, aż konduktor Cię znajdzie.
    We wszystkich innych, jeśli nie masz biletu (przejazd z biletem niewłaściwym
    jest uważany za przejazd bez biletu), Twoim obowiązkiem jest zgłoszenie
    się do konduktora niezwłocznie po wejściu do pociągu. Nie dopełniłeś
    tego obowiązku.

    > informacje ile bedzie
    > wynosi kara dostalem dopiero po otrzymaniu blankietu do podpisania

    Wysokość kary jest określona w Ustawie Prawo Przewozowe.

    > (podpisalem go gdyz nie chcialem dostac wezwania do domu(wiadomo nie wsyzscy
    > musza o tym wiedziec)-czy zrobilem dobrze ?)

    Tak. Po pierwsze - mandat wystawiony zgodnie z przepisami. Po drugie -
    w innym wypadku miałeś sporą szansę skończyć podróż na najbliższej stacji,
    po interwencji Straży Ochrony Kolei.

    > Grupowicze, jako ze mandat opiewa na dosc duza sume (90 zl do zaplaty w
    > cuagu 7 dni) chcialbym sie odwolac od w/w kary.

    Próbuj... nie zaszkodzi.

    > Czy spotkal kogos podobny
    > przypadek(brak swiadomosci, doslownie 2 przystanki itd) ? Jakie sa szanse
    > na pozytywne rozpatrzenie odwolania ?

    Moim zdaniem - niewielkie.

    > Co w ogole napisac w takim odwolaniu ?
    > . Na stronach PKP nie ma nawet adresu ani informacji kto rozpatruje takie
    > odwolania czy kara zalezy od odcinka do przejechania ?

    Nie. Wysokość nałożonej kary jest określona w Ustawie i nie zależy od
    długości przejechanego odcinka. Oczywiście został Ci także wystawiony
    bilet na dopłatę do pierwszej klasy?

    "PKP Przewozy Regionalne" spółka z o.o.
    Biuro Przejazdów Bezbiletowych
    ul. Lecha 10