  • 1. Data: 2002-10-27 07:50:52
    Temat: Oprogramowanie pirackie
    Od: "Jendrek" <a...@h...krakow.pl>

    Prowadze komis komputerowy, klienci przynosza uzywane komputery do
    sprzedazy. Wszystkie maja oprogramowanie . Czy mam kazac klientowi zeby w
    momencie oddawania do komisu wszystko skasowal ?. Jesli tak, to jak
    zademonstrowac kupujacemu, ze komputer jest sprawny? Moze po demonstracji
    likwidowac wszystko? Czy dobrze mysle? Jezeli po przyjeciu kompa do komisu
    wszystko skasuje, a komp nie zostanie sprzedany to wlasciciel w momencie
    odbioru moze miec pretensje ze mu wszysto skasowalem. Jak to ma wygladac
    prawnie, bo nie chce miec klopotow w razie jakiejs kontroli. Pytalem
    wszedzie , ale nikt nie wie na 100% jak powinno byc. Pzdr. Andrzej

  • 2. Data: 2002-10-27 08:19:16
    Temat: Re: Oprogramowanie pirackie
    Od: Karol Marks <K...@k...net.pl>

    On Sun, 27 Oct 2002 08:50:52 +0100, "Jendrek" <a...@h...krakow.pl>
    wrote:

> [...]
    >prawnie, bo nie chce miec klopotow w razie jakiejs kontroli. Pytalem
    >wszedzie , ale nikt nie wie na 100% jak powinno byc. Pzdr. Andrzej

    Sklepy komputerowe maja specjalne, demonstracyjne, wersje Windy (rozne
    odmiany). Dziala to tak dlugo az ktos kupi komputer, i przy sprzedazy
    sprzedawca wlacza automatycze kasowanie systemu...
    Widzialem to w porzadnych sklepach wiec jest to pewnie legalen
    rozwiazanie.
    K.

  • 3. Data: 2002-10-28 10:11:21
    Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl>

> [...]
    > sprzedawca wlacza automatycze kasowanie systemu...
    > Widzialem to w porzadnych sklepach wiec jest to pewnie legalen

    Ale to nei jest rozwiazanie ktorego oczekiwal Jendrek.
    IMHO to skoro komis nie ponosi odpowiedzialnosci za wady sprzetu czyli nei
    mozesz zglosic po zakupieniu roszczen z tytulu rekojmi to i dlaczego
    komisant ma odpowiadac za to co jest w srodku.
    A po drugie dlaczego niby komisant mialby cokolwiek kasowac z dysku. Skoro
    nie jest wlascicielem sprzetu.,

    AJA

  • 4. Data: 2002-10-28 10:25:22
    Od: "Futrzak" <n...@a...umcs.lublin.pl>

> [...]
    > komisant ma odpowiadac za to co jest w srodku.
    > A po drugie dlaczego niby komisant mialby cokolwiek kasowac z dysku. Skoro

    Oswiadczenie od wlasciciela sprzetu ze zostawia sprzet z zainstalowanym
    oprogramowaniem (wymienic jakie)
    a najlepiej aby zostawil certyfikat, podrecznik, oryginalny nosnik i
    fakture.
    Jezeli nie ma tego niech napisze co ma zainstalowane na kompie, lepsze to
    niz nic.
    Jezli nic nie zostawi to zostaniesz uznany za pasera.

    futrzak

  • 5. Data: 2002-10-28 11:31:43
    Od: "Qtchb" <q...@p...onet.pl>

    ja też nie wiem na 100 % jak to ma być, ale:

    z art. 770 kc wynika, że nie ponosisz odpowiedzialności za wady prawne
    przedmiotu oddanego do Twojego komisu, jeśli przed zawarciem umowy z nabywcą
    powiesz mu o tym (myślę, że wystarczyłby jakiś jasno sformułowany napis przy
    wejściu, ladzie, czy innym widocznym miejscu)

    ALE: nie dotyczy to wad, o których wiedziałeś, lub mogleś się z łatwością
    dowiedzieć

    i tu pojawiają się schody

    wg orzecznictwa, od profesjonalistów wymaga się więcej niż tylko zwykłej
    staranności; dla przykładu właściciel komisu powinien nie tylko sprawdzić
    numery i dokumenty, ale także sprawdzić, czy pojazd nie figuruje w rejestrze
    pojazdów skradzionych, a nawet powinien mieć wiedzę o sposobach maskowania
    śladów kradzieży..., (między innymi dlatego, że kradzionych samochodów
    wprowadzanych do obiegu jest bardzo dużo),

    poza tym, posiadanie nielicencjonowanego oprogramowania jest przestępstwem,
    o którym każdy powinien poinformować właściwe organy ścigania! (tak więc
    powinieneś składać donosy na klientów, którzy oddają Tobie sprzęt do
    sprzedaży!!)

    ponieważ sprawdzenie legalności oprogramowania (tak mi się wydaje) nie jest
    trudne, sąd na pewno doszedłby do wniosku w ewentualnym procesie, że
    sprzedając kompa z programami, których legalności nie sprawdziłeś, nie
    zachowałeś wymaganej od Ciebie staranności

    najlepszym rozwiązaniem byłoby przyjmowanie do komisu sprzętu bez
    oprogramowania nielegalnego, nawet jeśłi wymagałoby to kasowania wszystkich
    danych na dysku (w ostateczności wykonanie kopii zapasowej całego dysku
    przez klienta przed oddaniem Tobie kompa do sprzedaży nie jest niemożliwe)

    żeby w takich sytuacjach móc udowodnić potencjalnemu klientowi, że komp jest
    sprawny, może pomocna byłaby płyta CD z Linuxem, która nie wymaga instalacji
    na dysku twardym (słyszałem o czymś podobnym, nie znam szczegółów)

    reasumując: myślę, że jeśli sprzedaż komuś komputer, na którym jest
    zainstalowane oprogramowanie bez licencji (komputer z wadą prawną), możesz
    zostać pociągnięty do odpowiedzialności

    mała uwaga; jeśli napiszesz, że o każdym przypadku posiadania nielegalnego
    oprogramowania powiadomisz Policję, nie zdobędziesz zbyt wielu nowych
    klientów, ale chyba nie trzeba wspominać, że należy to ująć jakośc takoś
    delikatnie

  • 6. Data: 2002-10-28 15:30:08
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    Użytkownik "Qtchb" <q...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > o którym każdy powinien poinformować właściwe organy ścigania! (tak więc
    > powinieneś składać donosy na klientów, którzy oddają Tobie sprzęt do

    Powinien to nie znaczy, że musi.
    Karalne jest niepowiadomienie o przestępstwach
    wymienionych w art. 240 kk, a piractwo nie wchodzi
    tu w grę. Nie trzeba więc składać donosów na
    klientów, lecz po prostu odmówić przyjęcia do
    komisu nośnika z piratem.