  • 1. Data: 2004-10-08 21:40:32
    Temat: Oplata za usluge w USD a roznice kursowe przy zwrocie
    Od: Rafał <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl>

    Witam

    Mam nastepujacy roblem. Podpisalem umowe z firma, ktora podjela sie
    okreslonej uslugi. Pobrala za to lacznie 1224 USD, z tym ze oplata za
    program zgodnie z umowa byla wplacona w zlotowkach, na konto rowniez
    prowadzone w zl. Kurs byl okreslony na podstawie sprzedazy walut przez bank
    PEAKO SA. Razem wplacilem wiec 5232 zl
    Niestety firma nie wywiazala sie z umowy. I tutaj pojawia sie problem. W
    okresle od podpisania umowy do jej rozwiazania kurs USD znacznie spadl.
    Firma chce mi oddac pieniadze i tutaj mam pytanie: czy musi mi poprostu
    oddac wplacona przeze mnie kwote 5232 zl, czy moze 1224 USD, liczac po
    aktualnym (dla mnie niekorzystnym) kursie waluty?

    Z gory dziekuje za pomoc
    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2004-10-08 21:50:44
    Od: Wiktor <w...@l...WYTNIJ.com>

    Dnia Fri, 8 Oct 2004 23:40:32 +0200, Rafał napisał(a):

    > okreslonej uslugi. Pobrala za to lacznie 1224 USD, z tym ze oplata za
    > program zgodnie z umowa byla wplacona w zlotowkach, na konto rowniez

    Czyli jednak zł.

    > prowadzone w zl. Kurs byl okreslony na podstawie sprzedazy walut przez bank
    > PEAKO SA. Razem wplacilem wiec 5232 zl

    A więc musi Ci oddać tyle ile wpłaciłeś.

    --
    Wiktor

  • 3. Data: 2004-10-08 22:01:15
    Od: Rafał <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Wiktor" <w...@l...WYTNIJ.com> napisał w wiadomości
    > A więc musi Ci oddać tyle ile wpłaciłeś.

    Masz moze podstawe prawno, albo chociaz wiesz gdzie ja moge znalesc:)

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 4. Data: 2004-10-08 22:42:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rafał" <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem powinni zwrócić w złotówkach. Zdanie swoje opieram na
    następującym rozumowaniu:

    Zawarłeś umowę z dostawcą ustalając cenę nabycia. Z zastrzeżeniem wyjątków w
    ustawie przewidzianych, zobowiązania pieniężne na obszarze Polski mogą być
    wyrażone tylko w pieniądzu polskim. (art. 358 kc) Cenę można określić przez
    wskazanie podstaw do jej ustalenia. (art. 536§1 kc). I tak też jak rozumiem
    ustaliliście ową ceną przyjmując jako podstawę jej ustalenia wielokrotność
    USD. Ale cena nadal musiała być w złotych!

    Do zawarcia transakcji nie doszło. Mniejsza o przyczyny, ale jak rozumiem
    ugodowo doszliście do wniosku, że najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie
    zwrot pieniędzy przez dostawcę. Zatem można założyć, ze doszło do
    odstąpienia od umowy. W razie wykonania prawa odstąpienia umowa uważana jest
    za nie zawartą. To, co strony już świadczyły, ulega zwrotowi w stanie
    niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu.
    Za świadczone usługi oraz za korzystanie z rzeczy należy się drugiej stronie
    odpowiednie wynagrodzenie. (art. 395§2 kc). Ale Twoje świadczenie (zapłata)
    była dokonano w złotych polskich. Jedynie jej wysokość określał kurs USD. W
    tej sytuacji skoro ma być "zwrócona w stanie niezmienionym", to masz dostać
    dokładnie tyle ile zapłaciłeś w złotych polskich. W złotych, bo przecież w
    takiej walucie zawierano umowę.

    Nadmienię tutaj, że o ile to dostawca się nie wywiązał z obowiązku, to
    niekoniecznie musisz wyrazić zgodę na jego odstąpienie, o ile wcześniej w
    umowie tego nie było. Wówczas będą miały zastosowanie przepisy o skutkach
    niewykonania zobowiązań oraz czynach niedozwolonych. A te są bardzie
    rygorystyczne dla dłużnika (dłużnikiem tym wypadku jest dostawca). Nie dość,
    że musi on naprawić wynikłą z tego tytułu szkodę (art. 415 kc) - w tym
    wypadku pewnie spokojnie można przed sądem odsetek ustawowych za czas
    obracania Twoimi pieniędzmi dochodzić - to jeszcze upoważniają Cię do
    zaliczenia jego zapłaty w pierwszej kolejności na poczet tych odsetek (art.
    451 kc). Stąd też na miejscu wierzyciela szybciutko zawierał bym ugodę i na
    podstawie art. 453 kc dążył do zwrotu wpłaconej ceny.

  • 5. Data: 2004-10-09 14:06:44
    Od: Rafał <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl>

    > Moim zdaniem powinni zwrócić w złotówkach. Zdanie swoje opieram na
    > następującym rozumowaniu:

    [ciach]

    Dzieki, niestety teraz nie poczytam bo http://bap-student.lex.pl nie dziala
    :(
    Jak sie zapoznam z tymi artykulami i bede mial jakies pytania to sie odezwe.
    Dzieki za pomoc.

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 6. Data: 2004-10-10 19:29:08
    Od: Rafał M <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl>

    > To, co strony już świadczyły, ulega zwrotowi w stanie
    > niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego
    zarządu.

    Takie krotkie pytanko: Co to jest zwykly zarzad?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 7. Data: 2004-10-10 20:13:30
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Rafał M wrote:
    > Takie krotkie pytanko: Co to jest zwykly zarzad?

    A tego, to nikt tak do końca nie wie ;)

    KG

  • 8. Data: 2004-10-10 20:16:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rafał M" <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Takie krotkie pytanko: Co to jest zwykly zarzad?

    Dość płynne. moim zdaniem chodzi o to, że formalnie do tego przepisu
    podchodząc, to mógł byś się uprzeć, ze chcesz banknoty o tych samych
    numerach. No i adwersarz w ramach zwykłego zarządu wypłaca Ci inne, bo tamte
    poszły w obrót.

  • 9. Data: 2004-10-10 20:46:26
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > podchodząc, to mógł byś się uprzeć, ze chcesz banknoty o tych samych
    > numerach. No i adwersarz w ramach zwykłego zarządu wypłaca Ci inne, bo tamte

    trochę nietrafione :) , bo przecież świadczeniem nie były banknoty

    KG

  • 10. Data: 2004-10-10 22:35:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > trochę nietrafione :) , bo przecież świadczeniem nie były banknoty

    No ale tak obrazowo chciałem ten zwykły zarząd mu przedstawić.