  • 1. Data: 2002-04-10 14:31:21
    Temat: Odwieszenie wyroku - pytania
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    Znajomy został skazany z art. 207 KK (znęcanie się nad bliskimi - w tym
    przypadku teściową i żoną) na 1,5 roku pw w zawieszeniu na 3 lata.
    Ostatnio eksmałżonka wniosła do sądu skargę na zachowanie skazanego, który
    rzekomo nadal utrudnia jej życie dzwoniąc, nachodząc, oraz interesując się
    zakupem nieruchomości w pobliżu jej działki letniskowej. Sąd wezwał
    zainteresowanych na posiedzeniem celem ewentualnego zastosowania art. 74
    ust. 2 KK. I teraz pytania:

    1. Czy sąd orzeknie dodatkowe środki karne, czy też w razie
    przekonywujących dowodów odwiesi wyrok? Skazany wszak nie popełnił
    przestępstwa.
    2. Adwokat skazanego przestał z nim współpracować po uprawomocnieniu się
    wyroku. Czy przed posiedzeniem może on dostać nowego (z urzędu), i kiedy
    wystąpić z wnioskiem?
    3. W aktach skazanego nie ma adresu do doręczeń (wezwania odbiera
    bezpośrednio w sądzie). Kto powinien zadbać o uzupełnienie tego?
    4. Zarówno skazany jak i osoby poszkodowane mieszkają w tym samym mieście,
    jednak skazany chce aby sprawę rozstrzygał sąd zamiejscowy z uwagi na
    rzekomy niekorzystny dlań wpływ na skład sędziowski jednej z pracownic
    sądu, będącej krewną poszkodowanych. Jakieś szanse na to?
    5. (Z innej beczki) Czy przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia
    sądowi I instancji tamuje wykonanie ekmisyjnego wyroku zaocznego (z
    klauzulą wykonalności z urzędu) - innymi słowy, czy skazany nadal może
    mieszkać w mieszkaniu do którego poszkodowane nie wpuszczają go? Odpowiedź
    nasuwa się sama, ale wolałbym się upewnić.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 2. Data: 2002-04-10 16:50:25
    Temat: Re: Odwieszenie wyroku - pytania
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > 1. Czy sąd orzeknie dodatkowe środki karne, czy też w razie
    > przekonywujących dowodów odwiesi wyrok? Skazany wszak nie popełnił

    Art. 74 par. 2 nie przewiduje możliwości "odwieszenia" wyroku.
    Warunkiem zaś ewentualnego ustanowienia, rozszerzenia lub zmiany środków z
    art. 72 par.1 3-8 nie jest popełnienie przestępstwa tylko to czy względy
    wychowawcze (zdaniem sądu) za tym przemawiają czy też nie.

    pozdr.
    T.

  • 3. Data: 2002-04-10 19:01:54
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 10 Apr 2002, Tomasz wrote:

    > Art. 74 par. 2 nie przewiduje możliwości "odwieszenia" wyroku.

    Więc jakie jest realne niebezpieczeństwo że to nastąpi? Skazany musi

    1) popełnić przestępstwo
    2) uchylać się od wykonania środków karnych (których nie orzeczono)
    3) rażąco naruszać porządek prawny (to przed uprawomocnieniem się wyroku z
    zawieszeniem - nie dotyczy tej sytuacji)

    ale może o czymś nie wiem?

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 4. Data: 2002-04-11 11:55:34
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > 3) rażąco naruszać porządek prawny (to przed uprawomocnieniem się wyroku z
    > zawieszeniem - nie dotyczy tej sytuacji)
    Właśnie, że dotyczy, patrz : art. 75 par.2
    Ale nie o to chodzi. Myślę, że w tym przypadku ze względu na zachowanie tego
    Pana i stosowny wniosek eksmałżonki sąd na podst. art. 74 par. 2 może
    nałożyć na niego obowiązek z art. 72 par. 1 punkt 7 czyli powstrzymawanie
    się od przybywania w określonych środowiskach lub miejscach (np. miejscu
    zamieszkania eksmałżonki). Jeśli tak się stanie i facet bedzie łamał
    nałożony na niego obowiązek zaistnieje możliwość wykonania zawieszonego
    wyroku.

    pozdr.
    T.