  • 1. Data: 2009-02-17 20:11:25
    Temat: Odszkodowanie od pracodawcy
    Od: "mariusz" <p...@i...pl>

    W dniu 30.10.2008 miałem w pracy wypadek w wyniku którego maszyna urwała mi
    kawałek palca - pierwszy paliczek piątego palca lewej ręki. Niby nic
    "wielkiego", ale z zawodu jestem informatykiem a jako stolarz pracowałem bo
    w okolicy nie było ofert pracy w moim zawodzie. Właśnie zakończyłem
    leczenie. Z inspekcji jaką przeprowadził inspektorat pracy wynika
    jednoznacznie, ze powodem wypadku było nie przestrzeganie przepisów BHP
    przez pracodawcę i brak niezbędnych zabezpieczeń na maszynach. Odnośnie
    maszyny na której doszło do wypadku - brak osłony harmonijkowej nad głównym
    frezem heblarki. Wystąpiłem do właściciela z prośba o wypłatę odszkodowania
    za wypadek, który doznałem z jego winy (chciałem załatwić to polubownie),
    ale stwierdził ze to co dostane z zus ma mi wystarczyć i on nic nie będzie
    płacił gdyż to nie z jego winy doszło do wypadku. Zastanawiam sie nad
    wystąpieniem z ta sprawa na drogę sądowa tylko mam kilka pytań:
    W jakim sadzie powinienem złożyć pozew: w cywilnym czy w sądzie pracy?
    Jakie koszty będę musiał ponieść składając taki pozew?
    Jakie koszty na ogół pobiera radca prawny za napisanie pozwu?
    Jakie są szanse na wygraną? ( własciciel stwierdzil ze skoro wiedzialem iz
    maszyny sa niebezpieczne to mogłem powiedziec ze nie chce na nich pracowac)
    W jakiej wysokości odszkodowania mogę dochodzić na drodze sądowej?
    Proszę o odpowiedz.

  • 2. Data: 2009-02-18 11:07:38
    Temat: Re: Odszkodowanie od pracodawcy
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

> [...]
    > "wielkiego", ale z zawodu jestem informatykiem a jako stolarz pracowałem
    > bo w okolicy nie było ofert pracy w moim zawodzie.

    Serdecznie współczuję :-(

    > jednoznacznie, ze powodem wypadku było nie przestrzeganie przepisów BHP
    > przez pracodawcę i brak niezbędnych zabezpieczeń na maszynach.

    A ja myślę, że brak wyobraźni i nieuwaga obsługującego.

    > maszyny na której doszło do wypadku - brak osłony harmonijkowej nad
    > głównym frezem heblarki.

    Te wszystkie osłonki, szybki zabezpieczające są wkurzające i nic przez nie
    nie widać, Jak chcesz widzieć czy maszyna robi dobrze to niestety, ale
    trzeba je powywalać.

    > płacił gdyż to nie z jego winy doszło do wypadku.

    Nie bardzo się znam na prawie, ale i on może po d... dostać.

    > Jakie są szanse na wygraną? ( własciciel stwierdzil ze skoro wiedzialem iz

    Mam nadzieję, że nie duże.

    Widziałeś kiedyś stolarza ze wszystkimi palcami?

    > maszyny sa niebezpieczne to mogłem powiedziec ze nie chce na nich pracowac

    Jak się bałeś przy nich pracować i widziałeś, że nie mają zabezpieczeń to
    trzeba było odmówić pracy. A nie dopiero jak się coś stało to wina
    pracodawcy.

    > W jakiej wysokości odszkodowania mogę dochodzić na drodze sądowej?

    Jak największej :-)

    Ile sąd zasądzi to inna sprawa.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 3. Data: 2009-02-18 11:14:18
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 18 Feb 2009 12:07:38 +0100, Agent 0700 napisał(a):

    > A ja myślę, że brak wyobraźni i nieuwaga obsługującego.

    Stety czy nie, ale przyjmuje się, że za technikę urządzeń odpowiada
    pracodawca. Chyba że uda mu się wykazać, że na bieżąco kontroluje ich
    stan, a pracownik ledwie co zdemontował osłonkę.

    > Te wszystkie osłonki, szybki zabezpieczające są wkurzające i nic przez
    > nie nie widać, Jak chcesz widzieć czy maszyna robi dobrze to niestety,
    > ale trzeba je powywalać.

    Tyle teorii. Chyba że byłeś w miejscu wypadku.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2009-02-18 11:19:30
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Tyle teorii. Chyba że byłeś w miejscu wypadku.

    Zgadzam się, winny pracodawca, ale IMHO zupełnie niesłusznie.

    Kto był kiedyś na warsztacie i cokolwiek robił ten wie.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2009-02-18 16:35:44
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "Agent 0700" napisał:
    > Zgadzam się, winny pracodawca, ale IMHO zupełnie niesłusznie.
    > Kto był kiedy? na warsztacie i cokolwiek robił ten wie.

    co ty bredzisz? jak niesłusznie?
    to ty chyba nigdy nie byłęś na warsztacie, albo taki z ciebie majster jak z
    koziej dupy trąba?:O)
    osłony przeszkadzają? niby w czym? byle baletnicy to i rąbek od spudnicy
    przeszkadza:O(
    za stan zabezpieczeń odpowiada pracodawca, pracownik mógł odmówić, ale nie
    musiał, a pracodawca miał obowiązek zadbania o bezpieczeństwo mioejsca
    pracy!!!

  • 6. Data: 2009-02-18 16:42:23
    Od: "mariusz" <p...@i...pl>

    Tyle tylko ze w poprzedniej pracy były zamontowane osłony nad frezem i jakos
    mozna bylo pracowac. Ustawiało sie wysokość wyrównania a osłona harmonijkowa
    dociskala deske do pionowego regału i wszytko szło ok. Gdyba ta osłonka była
    zamonotowa to po szarpnieciu deska na frezie i podbisiu mojej dłoni reka
    opadłaby na osłone i nie urwałoby kawałka palca.

    Własciciel wiedzial ze nie ma zabezpieczen. Jest Francuzem i traktował nas
    jak "białych murzynów" . Szkolenie BHP zrobił na zakładzie po moim wypadku i
    wszystkim kazał podpisac z data rozpoczecia pracy zeby wsio było ok.

  • 7. Data: 2009-02-18 18:30:44
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    > Jak się bałeś przy nich pracować i widziałeś, że nie mają zabezpieczeń to
    > trzeba było odmówić pracy. A nie dopiero jak się coś stało to wina
    > pracodawcy.

    To grupa o prawie, raczej nie na miejscu jest tutaj dywagować o uważaniu
    itd.
    Prawo jest jakie jest, jeśli uznano winę pracodawcy, to myślę że można się
    ubiegać o odszkodowanie. W kontekście późniejszych wypowiedzi na temat
    traktowania pracowników, kwestię moralności takiego postępowania też można
    odłożyć na bok.

    Wiadomo, że pracodawca w zębach sam nie przyniesie kasy, trzeba iść do sądu
    i ja bym tak zrobił. Ale o procedurach itd. to się tu muszą większe grupowe
    mózgi wypowiedzieć. Niemniej powodzenia ;)

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 8. Data: 2009-02-19 09:59:39
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

> [...]
    > z koziej dupy trąba?:O)
    > osłony przeszkadzają? niby w czym? byle baletnicy to i rąbek od spudnicy

    Masz wiedzę warsztatową wystarczającą do produkcji nocników *

    Pozdrawiam

    Jacek

    * gryps ten ukradłem

  • 9. Data: 2009-02-19 17:02:15
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "Agent 0700" napisał:
    > Masz wiedzę warsztatową wystarczającą do produkcji nocników *

    ty nawet do nocników byś się nie nadawał!

  • 10. Data: 2009-02-21 17:23:25
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Agent 0700 wrote:
    > Widziałeś kiedyś stolarza ze wszystkimi palcami?

    Ja widzialem. W dodatku w tej doskonalej kondycji do emerytury
    dociagnal, pracujac cale zycie w zawodzie, 1 etat + fuchy po godzinach.

    Wieslaw