    From: "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialność właściciela konia
    Date: Wed, 8 May 2002 10:40:52 +0200

    "Pawel" <p...@p...onet.pl> wrote in message
    news:abaeub$q3k$1@news.onet.pl...
    > Za duzo gdybania w Twoich wypowiedziach

    Pytam, bo nie wiem. Zamiast otrzymac jasną odpowiedź otrzymuję porady
    życiowe jak się należalo poprawnie zachować. Sęk w tym, że sam do tego
    doszedłem wcześniej, zrozumial to także mój syn, więc nie tego mi trzeba.

    > Gdyby uogolnic Twoja interpretacje odpowiedzialnosci,
    > to nalezaloby n.p. zakazac jazdy pojazdami mechanicznymi, poniewaz
    > mozna przy ich pomocy spowodowac szkody.

    1. ? - Alez ja nie przedstawiłem nigdzie swojej interpretacji
    odpowiedzialności. Napisałem jedynie jakie wnioski wynikają z tego, co na
    moje pytanie odpowiedzieli inni. Jeśli właściciel nie ponosi
    odpowiedzialności za konia wystawiajacego łeb za ogrodzenie i gryzacego
    przechodniów to nie powinien jej ponosić właściciel psa gryzacego ludzi w
    kostki przez dziure w drzwiach na klatce schodowej. Jeśli nie ponosi jej
    tylko dlatego że koń jest duży i dobrze widoczny to nie ponosi jej także
    właściciel furtki z dobrze widoczną gilotyną.
    2. Jeśli chodzi zas o moją interpretację dot. pojazdów: nie należy zakazac
    jazdy tylko ustalic jasne reguły (warunki techniczne) jakim pojazdem i gdzie
    jeździc mozna a jakim i gdzie nie można. I takie reguły są. Dlatego pytam o
    reguły dotyczace posiadania koni i innych zwierząt. Być może ich nie ma, w
    porządku, przyjmę to do wiadomosci - ale nikt jeszcze tego nie napisał więc
    drążę temat. Wszyscy jedynie uzasadniają, ze gdyby były to nie miałyby
    sensu. A ja sądzę, że mozna ustalic sensowne reguły (akceptowalne zarówno
    dla posiadaczy koni jak i dla pozostałego, ewentualnie zagrozonego
    społeczenstwa) i że prawdopodobnie takie są.

    > Prawo nie moze zadac odpowiedzialnosci od sprawcy przed zaistnieniem
    > zdarzenia, ktore ta odpowiedzialnosc by powodowalo

    Nie oczekuję tego. Pytam jakie są prawne granice posiadania konia. Wszyscy
    pisza, ze skoro właściciel miał jakies ogrodzenie to znaczy ze jest OK. W
    takim razie wszyscy zgadzają się, ze ogrodzenie jest konieczne. Pytam więc z
    czego to wynika - czy sa jakies reguły nakazujące posiadanie ogrodzenia? A
    jeśli tak, to czy specyfikują jakie minimalne warunki ma ono spełniać?

    > Oczywiscie pozostaje sprawa zabezpieczenia sie, w tym przypadku,
    wlasciciela
    > koni, przed odpowiedzialnoscia, ale skad wiesz, gdzie stoi ten plot? Moze
    > obrebie jego posiadlosci, a Ty podchodzac do plotu naruszyles stan jego
    posiadania?

    Może tak właśnie było. Czy wolno mu postawić ogrodzenie w taki sposób?
    Nie wymagam aby prawo restrykcyjnie zakazywało posiadania koni lub nie
    stawiania ogrodzeń. Nie oczekuję że należy grodzić betonowym murem każdą
    krowę na pastwisku. Nie żądam żeby nakazać trzymania chomików klatkach z
    półcalowej blachy. Pytam jednak o to co koniecznie trzeba robić a czego już
    nie trzeba. I jeszcze raz podkreślam: chodzi mi ogolny o stan prawny w tym
    zakresie a nie wyjaśnienie jednego konkretnego przypadku mojego syna. Czy
    możecie przy odpowiedziach abstrahowac od zdarzenia, które jedynie
    doprowadziło mnie do zainteresowania tym zagadnieniem? Opisalem zdarzenie
    aby wyjasnić dlaczego pytam, nie po to aby mi tłumaczyc jakie popelniłem
    błędy.

    OK. Jeszcze raz: jakie warunki (w omawianym zakresie) stawia polskie prawo
    posiadaczom koni?
    Na marginesie pytania dygresja: za jakis czas być może wejdziemy do Unii
    Europeskiej. Niezaleznie od tego, czy mi się to podoba czy nie,
    prawdopodobnie, jeśli przepisy o ktore pytam nie istnieja, to się pojawią -
    i to byc może nawet ze szczegółowością opisującą wyokość takiego ogrodzenia.
    Nie mam takiej pewności ale słysząc co zawierają te wszystkie opasłe tomy
    prawa unijnego wcale mnie to nie zdziwi.

    PiK