    From: io <i...@o...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialność PORTALU za reklamy
    Date: Sat, 4 May 2024 23:51:26 +0200

    > Problem w tym, że to nie reklama jest pobierana z zewnętrznego źródła.

    Jak sobie ktoś zorganizował serwis tak ma.

    > Równie dobrze mógłbyś mieć pretensje do autora samej przeglądarki, że
    > wyświetla oszukańcze reklamy.

    Przecież to nie jest funkcjonalność przeglądarki w której się
    wyświetlają. Reklamy wyświetlają się wyłącznie dlatego, że ktoś tak
    przygotował witrynę.

    > Dawniej pisałem do admininów, aż FaceBook zagroził mi banem, bo ich
    > spamuję (chodziło o oszustwo na ORLEN akurat).Od tego czasu piszę do
    > CERT-u. Dyżurny robi, co może. Czasem po prostu blokują IP, z którego
    > reklama idzie.

    Głupota. Adresy IP nie determinują wykorzystania. Na jednym adresie z
    reguły funkcjonuje wiele usług np. jest serwer www ale i serwer poczty
    internetowej a może DNS i jeszcze jakieś inne usługi. Co więcej,
    konkretna usługa może dotyczyć wielu dostawców. Jeden serwer www służy
    do obsługi wielu nazw internetowych. Dalej, jedna nazwa internetowa może
    być związana z różnymi treściami, np portale prasowe publikujące
    informacje z różnych źródeł. Takie blokowanie to zwykła cenzura.

    > Czasem piszą do adminów, ale CERTu nikt banować raczej
    > nie będzie.

    Fcelu?

> [...]
    > że to może się zmieniać w czasie. Dziś wyświetla się reklama kremu, a
    > jutro milionowych zysków. Może się to jeszcze zmieniać w zależności od
    > tego kto na to patrzy. Nie wiem, czy akurat w tym wypadku, ale na pewno
    > serwer "widzi", z jakiego IP oglądasz i może być tak oprogramowane, że
    > przykładowo Polak zobaczy co innego, niż Słowak - oczywiście z tym
    > zastrzeżeniem, że można "oszukiwać" z tą lokalizacją. Administrator może
    > widzieć co innego, niż Ty. >
    > Jeśli chodzi o stronę prawną, to powyższe wynika z art. 12 Ustawy o

    "
    Usługodawca, który świadczy usługi drogą elektroniczną obejmujące
    transmisję w sieci telekomunikacyjnej danych przekazywanych przez
    odbiorcę usługi lub zapewnienie dostępu do sieci telekomunikacyjnej w
    rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, nie
    ponosi odpowiedzialności za treść tych danych, jeżeli:
    1)
    nie jest inicjatorem przekazu danych;
    2)
    nie wybiera odbiorcy przekazu danych;
    3)
    nie wybiera oraz nie modyfikuje informacji zawartych w przekazie.
    "

    > Kiedyś się zastanawiałem, czy
    > taki FaceBook za takie oszukańcze reklamy nie powinien ponieść
    > odpowiedzialności, bo w sumie mechanizm FaceBook odpowiada za to, komu
    > sa wyświetlane reklamy. Ale przeszło mi :-)

    To raczej zorganizowana działalność wielu usługodawców.