    From: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odp: Odp: Zmuszanie uczniow do sprzatania szkoly po lekcjach
    Date: Fri, 29 Oct 2004 13:21:18 +0000 (UTC)

    > ....no to właśnie się na tacy Romanowi wyłożyłeś :)

    Oj, wyłożył się ;-)

    > Bo jak rozumiem on powiada że same przepisy o wychowaniu pozwalają
    > na "przymuszenie do pracy".
    > I przyznam że.... jestem skłonny się zgodzić.
    > Z *ZASTRZEŻENIEM*.
    > Tym mianowicie iż odbywa się to *w ramach obowiązku szkolnego* czyli
    > *realizacji programu* czyli w godzinach nauczania... tak jak kilku
    > grupowiczów już pisało...

    Czemu podstawowe funkcje szkoły zawężasz do ram czasowych określonych planem
    lekcji? Nie ma żadnego uzasadnienia do takiego twierdzenia.

    Przyjmujesz za prymarne założenie, że rodzice oddają dziecko szkole od-do.
    Tyle że powierzenie dziecka normują przepisy Kodeksu cywilnego, którego
    uregulowania mogą do oceny tej sytuacji pełnić wyłącznie funkcję pomocniczą, a
    bezpośrednio zastosowane być mogą tylko przy roszczeniach o charakterze
    cywilno-prawnym.

    Przede wszystkim mamy tu do czynienia ze stosunkiem administracyjno-prawnym, z
    aktem władztwa zakładowego placówki administracyjnej.

    Janusz Homplewicz "Polskie prawo szkolne":

    "Z zakładem jest też związane władztwo zakładowe wobec użytkowników.
    Mianowicie sposób korzystania z takiego zakładu jest publiczno-prawny, oparty
    na stosunku administracyjno-prawnym i na owym władztwie zakładowym, a nie na
    cywilno-prawnej umowie usługi czy użytkowania." (s. 163)

    RG