  • 1. Data: 2008-03-31 12:47:05
    Temat: Odebranie darowizny
    Od: "stanseba" <s...@p...onet.pl>

    Czy darczynca moze odebrac osobie obdarowanej darowizne z powodu razacej
    niewdziecznosci, jezeli w/w darowizna zostala przekazana w formie darowizny
    kolejnej osobie?

    z gory dziekuje

  • 2. Data: 2008-03-31 13:38:27
    Temat: Re: Odebranie darowizny
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    stanseba pisze:
    > Czy darczynca moze odebrac osobie obdarowanej darowizne z powodu razacej
    > niewdziecznosci, jezeli w/w darowizna zostala przekazana w formie darowizny
    > kolejnej osobie?

    Jesli sa przeslanki (898 kc - razaca niewdziecznosc) to moze darowizne
    *odwolac*.
    A czy moze to zrobic skutecznie - zalezy coz tam sie zadzialo (a na
    dodatek jesli chodzi o zwrot trzeba popatrzec na przepisy o
    bezpodstawnym wzbogaceniu - art. 405 kc i nast.)

    A *odebranie* to juz kwestia postepowania egzekucyjnego jak sie dogadac
    nie moga...

    --
    pozdr
    luck

  • 3. Data: 2008-03-31 19:43:50
    Od: "stanseba" <s...@p...onet.pl>

    Nic z tego nie rozumiem. To mozna czy nie mozna odebrac darowizny, ktora
    zostala juz przekazana kolejnej osobie w formie darowizny. Bo ze mozna
    odebrac osobie obdarowanej za razaca niewdziecznosc to rozumiem, ale co w
    przypadku kiedy obdarowany nie ma juz tej darowizny, bo przekazal ja komus
    innemu ?

  • 4. Data: 2008-03-31 21:15:12
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    stanseba pisze:
    > Nic z tego nie rozumiem. To mozna czy nie mozna odebrac darowizny, ktora
    > zostala juz przekazana kolejnej osobie w formie darowizny.

    Po pierwsze odroznij odowlanie darowizny (zlozenie oswiadczenia woli) od
    odebrania (czynnosci faktycznej). Po drugie, to czy bedzie mozna
    wyegzekwowac zwrot darowizny zalezy od konkretnej sytuacji - w tym
    wypadku stosuje sie przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Jesli np.
    obdarowany podarowal przedmiot darowizny dalej, to obwiazek zwrotu
    przejdzie na ta kolejna osobe (art. 407 kc), ale troche za malo danych
    zeby cos sensowengo powiedziec /istotne, czy ten "niewiecznik" podarowal
    dalej, sprzeda czy np. zuzyl albo utracil/

    --
    pozdr
    luck