  • Date: Wed, 20 Jul 2005 18:15:30 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odbiór prawa jazdy [osobiście] ?

    On 7/20/2005 3:28 PM, Joanna wrote :
> [...]
    > miescie).
    > Dzisiaj chcialam za niego odebrac, ale powiedziano mi, ze tylko on osobiscie
    > moze to zrobic.
    > Maz pracuje w innym miescie i raczej trudno bedzie to zrobic, biorac pod
    > uwage ze urzad w jakis tam dzien jest czynny maskymalnie do 15/30.
    > Czy te sprawe reguluja jakies przepisy czy Pani miala "kaprys"?.
    > Wczesniej w tym samym urzedzie odbieralam nowy dowod rejestracyjny rodzicom
    > i nie bylo problemu.
    > Dodam, ze nie jest to miasto wojewodzkie tylko male miasteczko.

    Do Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2004 r. w
    sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami wraz ze zmianą:
    "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 grudnia 2004 r.
    zmieniające rozporządzenie w sprawie wydawania uprawnień do kierowania
    pojazdami".
    § 8. 1. Prawo jazdy i pozwolenie wydaje się uprawnionej
    osobie, w zależności od określonego we wniosku
    sposobu jego przekazania:
    1) za pośrednictwem poczty, z wyjątkiem przypadków,
    w których warunkiem otrzymania nowego
    dokumentu jest zwrot dotychczas posiadanego -
    przesyłając dokument za zwrotnym potwierdzeniem
    odbioru;
    2) bezpośrednio - za pokwitowaniem odbioru dokonanym
    na wniosku.

    Ponadto zgodnie z treścią § 2 cytowanego wyżej rozporządzenia:
    Wydanie lub odmowa wydania prawa jazdy,
    pozwolenia oraz ich wtórników następują w drodze
    decyzji administracyjnej.
    Jak wiadomo z kpa jasno wynika, że czynności w postępowaniu
    adminstracyjnym można wykonywać przez pełnomocnika.

    > Czy "Pani z okienka" miala racje? - jesli tak, to jakis absurd, bo trzeba
    > bedzie wziac urlop (nie widze innego sposobu), aby mozna bylo sobie odebrac
    > prawo jazdy...

    Nie miała racji.
    Należy:
    1. Mieć pełnomocnictwo od męża:
    "Upoważniam moją żonę, "imię_i_nazwisko" do odebrania prawa jazdy" {podpis}
    2. Tak uzbrojoną iść do urzędu i odebrać prawo jazdy.
    3. Jeśli urzędniczka się będzie upierała należy napisać podanie:

    Urząd Gminy w X

    Uprzejmie proszę o wydanie prawa jazdy mojego męża; Jana K.
    Pełnomocnictwo załączam.

    Takie pismo przekazać pani urzędniczce, za potwierdzeniem odbioru,
    względnie za radą pani urzędniczki złożyć w kancelarii urzędu (wzgl.
    biurze podawczym).

    W 99% przypadków próba złożenia na piśmie żądania skutkuje jego
    wypełnieniem (bo w piśmie odmownym trzeba wskazać podstawę prawną -- a
    takiego nie ma).

    Przy okazji, pełnomocnictwo do odbioru dokumentów jest zwolnione z
    opłaty skarbowej (Część V ust. 1 pkt 2 załącznika do ustawy o opłacie
    skarbowej) -- Ale niech ktoś to sprawdzi, bo nie jestem pewien czy
    dobrze interpretuję to zdanie: [zwolnione są pełnomocnictwa]
    poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, [przecinek]
    upoważniające do odbioru (...) koresponencji oraz do odbioru dokumentów
    z (...) urzędów.
    Jeśli nie są zwolnione opłata od pełnomocnictwa wynosi 15 zł.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the