    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Obcokrajowiec w Polsce /długie/
    Date: Thu, 27 Feb 2003 13:18:55 +0100

    Użytkownik "kosmosek" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:b3khco$lsc$2@inews.gazeta.pl...
    > Mam kumpla z Tanzanii. On jest w Polsce już od 8 lat (ostatni rok studiów
    ma
    > teraz). Ożenił się w Polsce i ma wspaniałego syna, który też się urodził w
    > Polsce. Przez cały okres przebywania w Polsce ten kumpel dostawał wizę
    > odnawialną co pół roku. I tu powstaje pytanie. Czy ktoś z szanownych
    > grupowiczów wie, co trzeba zrobić, gdzie iść, jakie trzeba mieć dokumenty
    > ile trzeba mieć kasy, aby ten kumpel mógł sobie załatwić:
    > 1. Pozwolenie na pracę w Polsce.
    > 2. Kartę stałego pobytu w Polsce.
    > 3. A najlepiej obywatelstwo polskie.

    Witam,
    W ustawie o obywatelstwie polskim można przeczytać:
    "Art. 10. 1. Cudzoziemiec, któremu udzielono zezwolenia na osiedlenie się na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i który pozostaje co najmniej 3 lata w
    związku małżeńskim z osobą posiadającą obywatelstwo polskie, nabywa
    obywatelstwo polskie, jeżeli w terminie określonym w ust. 1a złoży
    odpowiednie oświadczenie przed właściwym organem i organ ten wyda decyzję o
    przyjęciu oświadczenia.
    1a. Termin do złożenia oświadczenia woli, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6
    miesięcy od dnia uzyskania przez cudzoziemca zezwolenia na osiedlenie się
    albo 3 lata i 6 miesięcy od dnia zawarcia związku małżeńskiego z osobą
    posiadającą obywatelstwo polskie.
    2. Przyjęcie oświadczenia może być uzależnione od złożenia dowodu utraty lub
    zwolnienia z obywatelstwa obcego."

    (z tym że w rozporządzeniu użyto określenia "uzależnienie nadania
    obywatelstwa od zrzeczenia się" (czyli należy rozumieć, że jest to już jakby
    decyzja warunkowa, co innego gdyby użyto określenia "uzależnienie
    rozpatrzenia wniosku)

    "Art. 16. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadaje obywatelstwo polskie
    i wyraża zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
    2. Wnioski o nadanie obywatelstwa polskiego i o wyrażenie zgody na
    zrzeczenie się obywatelstwa polskiego osoby zamieszkałe na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej wnoszą za pośrednictwem właściwego wojewody, a
    osoby zamieszkałe za granicą - za pośrednictwem konsula.
    3. Wnioski, o których mowa w ust. 2, wraz z własnym stanowiskiem, wojewoda i
    konsul, z zastrzeżeniem ust. 5, przekazują Prezesowi Urzędu do Spraw
    Repatriacji i Cudzoziemców.
    4. Prezes Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców przekazuje wnioski, o
    których mowa w ust. 2, do Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
    wraz ze swoim stanowiskiem.
    5. Wnioski, o których mowa w ust. 2, wojewoda i konsul przekazują
    bezpośrednio do Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w każdym
    przypadku, gdy Prezydent tak zadecyduje.
    6. Wojewoda i konsul informują Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i
    Cudzoziemców o przekazaniu wniosków, o których mowa w ust. 2, do Kancelarii
    Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w przypadkach określonych w ust. 5."

    Na stronie
    http://www.um.andrychow.pl/urzad/obywatel.htm#4
    znalazłam:

    "Uproszczony sposób nabycia obywatelstwa polskiego przez cudzoziemca,
    pozostającego w związku małżeńskim z obywatelem polskim.

    Uproszczony sposób nabycia obywatelstwa polskiego reguluje art. 10 cyt.
    ustawy. Zgodnie z nim cudzoziemiec, zarówno mężczyzna jak i kobieta, który
    pozostaje co najmniej 3 lata w związku małżeńskim z osobą posiadającą
    obywatelstwo polskie i uzyskał w Polsce zezwolenie na osiedlenie się, może
    złożyć oświadczenie o woli nabycia obywatelstwa polskiego przez właściwym
    miejscowo wojewodą. Przyjęcie złożonego przez cudzoziemca oświadczenia
    następuje w drodze decyzji wojewody (od 01.07.2001r. ) i powoduje nabycie
    obywatelstwa polskiego.

    Obydwa te warunki muszą być spełnione łącznie, tzn. cudzoziemiec musi
    posiadać zezwolenie na osiedlenie się na terytorium RP i pozostawać co
    najmniej 3 lata w związku małżeńskim z obywatelem polskim. Oświadczenie może
    być złożone przez uprawnionego cudzoziemca tylko w ciągu 6 miesięcy od dnia
    uzyskania zezwolenia na osiedlenie się lub co najwyżej 3 lat i 6 miesięcy od
    dnia zawarcia związku małżeńskiego z obywatelem polskim. Organem właściwym w
    tych sprawach jest wojewoda."

    Czyli, że do uzyskania zgody na obywatelstwo potrzebna jest zgoda na
    osiedlenie się i między 3 lata, a 3 lata i 6 miesięcy małżeństwa i własne
    oświadczenie.

    Natomiast, uwaga, stwierdzenie "nabywa obywatelstwo" oznacza, że dzieje się
    to automatycznie, jeśli tylko ma prawo osiedlenia się i oświadczy w
    określonym terminie.

    Natomiast jeżeli termin przepadł, to zawsze jest jeszcze normalna opcja, w
    ramach której osoba przebywająca w Polsce co najmniej od 5 lat, jeżeli
    jednak jej obywatelstwo jest nieokreślone, albo jeśli nie ma żadnego
    obywatelstwa.

    Podany w poprzednim liście pomysł założenia firmy mógłby być nienajgłupszy-
    to zawsze powoduje lepszy wzrok urzędników.

    Jest też opcja skontaktowania się z jakąś galą, życiem na gorąco, czy innym
    takim- artykuł o problemach w uzyskaniu obywatelstwa uczciwego,
    wykształconego człowieka, którego żona i dziecko to Polacy idealnie nadaje
    się na "wyciskacz łez" i mógłby w razie czego pomóc przyspieszyć sprawę.
    Prośba o pomoc wysłana do rzecznika praw obywatelskich też mogłaby pomóc.

    Możecie sobie jeszcze poczytać:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/oby0129.html#
    2 /ustawa o
    obywatelstwie/
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2000/0231.htm /rozporządzenie zawierające
    szczegóły/
    http://www.cudzoziemcy.pl/forum/wiadomosc.php4?forum
    =forum&id=1600 /forum,
    na którym ludzie sobie podobne problemy przedyskutowują/

    i a propos: jest nowy projekt ustawy o obywatelstwie polskim. Tak że może za
    rok czy 2 coś się jeszcze w tej kwestii zmieni. Może warto się z tym
    zapoznać. Wystarczy hasło "ustawa o obywatelstwie polskim" wrzucić w google.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia,
    MArta