  • 1. Data: 2008-01-09 21:52:49
    Temat: Obciecie drzewa
    Od: heh <b...@w...pl>

    Witam.

    Sytuacja jest nastepujaca.

    Na znajomego posesji (znajomy nie mieszka tam tylko kilomentr dalej
    )stoi duzy kasztan rośnie on przy granicy jednak zaznaczam ze na jego
    posesji. Duze drzewo wiec część gałęzi przechodzi na pole uprawne innego
    własciciela .

    Tamten Nigdy nie skarzył sie ze to drzewo w jakis sposob mu przeszkadza.

    Pewnego dnia gosc obciał gałezie na tym drzewie.
    Oczywicie miał pozwolenie z Gminy jak sie pozniej okazało miał obciac
    dwie gałęzie a obciał prawie wszystkie gałęzie.

    Pytanie moje jest jednak inne.

    Czy miał Prawo wejsc na posesje bez wiedzy i zgody własciciela mając
    tylko pozwolenie z Urzedu na podciecie drzewa.

    Posesja nie jest ogrodzona płotem ale ty chyba nie zmienia nic.

    Przy tym drzewie stoi dom przy scinaniu przeciez cos mogło uszkodzic
    dach domu.

    Dziekuje za info
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-01-09 22:33:19
    Temat: Re: Obciecie drzewa
    Od: earl <e...@p...fm>

    heh napisał(a):
> [...]
    > w?asciciela .
    >
    > Tamten Nigdy nie skarzy? sie ze to drzewo w jakis sposob mu przeszkadza.
    >
    > Pewnego dnia gosc obcia? ga?ezie na tym drzewie.
    > Oczywicie mia? pozwolenie z Gminy jak sie pozniej okaza?o mia? obciac
    > dwie ga??zie a obcia? prawie wszystkie ga??zie.
    >
    > Pytanie moje jest jednak inne.
    >
    > Czy mia? Prawo wejsc na posesje bez wiedzy i zgody w?asciciela maj?c
    > tylko pozwolenie z Urzedu na podciecie drzewa.
    >
    > Posesja nie jest ogrodzona p?otem ale ty chyba nie zmienia nic.
    >
    > Przy tym drzewie stoi dom przy scinaniu przeciez cos mog?o uszkodzic

    a uszkodziło się coś ? jakby się uszkodzilo to musiałby naprawić, a
    tak to chyba nie ma problemu ?
    oczywiście mógł podfrunąć albo rozbujać się na linie żeby nie zadeptać
    delikatnej struktury pola uprawnego, w styczniu jak mniemam ?

  • 3. Data: 2008-01-09 23:07:53
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@S...onet.pl>

    heh wrote:

    > Czy miał Prawo wejsc na posesje bez wiedzy i zgody własciciela mając
    > tylko pozwolenie z Urzedu na podciecie drzewa.

    IMHO nie mial prawa wejsc na posesje
    moze obciac jedynie galezie ktore wystaja po jego stronie posesji...

    --
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-01-10 02:32:29
    Temat: Odp: Obciecie drzewa
    Od: Łukasz W. <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heh" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam.
    >
    > Sytuacja jest nastepujaca.
    >itd...

    Jeżeli chodzi o K.C. to sytuacja wygląda następująco. Właściciel drzewa ma
    prawo wejść na teren sąsiada, aby usunąć gałęzie, a jeżeli przy okazji
    wyrządzi jakąś szkodę to sąsiad może żądać naprawienia tej szkody. (art.149
    k.c.) W rozpatrywanej sytuacji jest odwrotnie.
    Ciekawi mnie coś innego. Kodeks wskazuje następujący tok postępowania:
    wyznaczasz właścicielowi drzewa termin na usunięcie gałęzi przechodzących na
    twoją działkę, jeżeli się z tego nie wywiąże to sam je usuwasz. (art. 150
    k.c.) Zastanawiam się czy ów sąsiad z opisanego przypadku postąpił poprawnie
    pisząc pismo do gminy i pomijając etap poinformowania sąsiada?
    Drugie pytanie: Na jakiej podstawie pisał pismo do gminy skoro w kodeksie
    nie ma mowy o uzyskaniu konieczności uzyskania zezwolenia na wycinanie
    gałęzi?
    Prosiłbym w miarę możliwości o podawanie podstawy prawnej przy odpowiadaniu
    na moje pytania.

    pozdrawiam
    Łukasz W.

  • 5. Data: 2008-01-10 22:28:46
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Łukasz W." <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Drugie pytanie: Na jakiej podstawie pisał pismo do gminy skoro w kodeksie
    > nie ma mowy o uzyskaniu konieczności uzyskania zezwolenia na wycinanie
    > gałęzi?

    Może dlatego, że oprócz KC istnieją np. przepisy dot. ochrony
    środowiska? Wyobraź sobie, że własnego drzewa, na własnej działce, też
    czasami nie można bez zgody gminy wyciąć.

  • 6. Data: 2008-01-11 01:33:22
    Od: Łukasz W. <l...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > środowiska? Wyobraź sobie, że własnego drzewa, na własnej działce, też
    > czasami nie można bez zgody gminy wyciąć.

    Wiem, że różnie z tym wycinaniem bywa, nawet będąc właścicielem terenu na
    którym stoi drzewo. Liczyłem, że może ktoś podrzuci jakieś przepisy na ten
    temat, ale w takim razie sam znajdę.
    No i kwestia druga, która dalej nie jest rozstrzygnięta, czyli pominięcie
    wyznaczenia sąsiadowi terminu na wycięcie gałęzi.

    pozdrawiam
    Łukasz W.