    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [OT] O niedobrym PWI (Re: umieszeczenie cudzego foto bez jego zgody)
    Date: Fri, 11 Jan 2008 17:28:47 +0100
    <flu9us$rt4$4@news.onet.pl> <p...@z...router>
    <8...@m...googlegroups.com>
    <fluelq$9ah$1@news.onet.pl>
    <1...@e...googlegroups.com>
    <flvq0k$eng$3@news.onet.pl> <fm396k$qep$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <fm5f37$2db$1@news.onet.pl>
    <7...@v...googlegroups.com>
    <c...@z...router> <fm7jf9$ian$1@news.onet.pl>

    On Fri, 11 Jan 2008, Marcin Debowski wrote:

    > Kiedyś wynajdowanie nowych rzeczy nie wymagało aż takich nakładów, i było
    > najczęściej dziełem amatorów, przypadku lub naukowych indywidualistów.

    Możemy się nie łudzić: dziś też tak jest, z komentarzem do słowa
    "amatorów". Jak gościa który na wydłubanej w domu tokarce
    wytoczył sobie kapelusz nazywamy "amatorem", to rzemieślnicy oraz
    zawodowcy stoją w tej kategorii dużo poniżej "amatorów".
    Amatorstwo nie oznacza "nieznajomości rzeczy"!

    > Kto
    > by to wszystko teraz finansował jeśli nie miałby szans na zwrot włożonej
    > kasy? Koszty opracowania przydatnej technologii idą w większości
    > przypadków w setki tysięcy - miliony dolarów.

    Problemem jest czemu to służy?
    Konkretnie mam na myśli dwa cele:
    - zablokowanie rozwoju poprzez "schowanie patentu do szuflady"
    i odmowę wykorzystania opatentowanego rozwiązania oraz
    zablokowanie tej drogi innym
    - zablokowanie całej gałęzi poprzez znalezienie kwiatka na końcu,
    czyli "tzw" dobry patent" polegający na opatentowaniu wcale nie
    tego co było *rzeczywistym* problemem technicznym lub technologicznym
    a którego konkurencja nie umiała opracować, lecz tego co
    każdemu mało co obznajomionemu w temacie wydaje się byc
    oczywistym rozwiązaniem iżynierskim, z wzorcowym patentem
    Singera na czele.

    Niewątpliwie nie są to jedyne, ale IMO dwa oczywiste wady mechanizmu
    patentowania, skutecznie blokujące rozwój jeśli ktoś ma interes
    w tym, żeby zarabiać na STARYCH rozwiązaniach!

    > Z dużym prawdopodobieństwem
    > efekt byłby dokładnie przeciwny niż sądzisz.

    Ale Tristan AFAIR nie proponował "zdjęcia" ochrony prawnej dla
    patentów i PA *w ogóle*, prawda?

    IMO ma kawałek racji - dla dobra cywilizacji PP i PA powinny być
    zmienione pod tym kątem, żeby zapewnić zarobek dla autora
    w wyniku ODPŁATNEGO WYKORZYSTANIA tego co zrobił (opatentował,
    stworzył), a nie dawać możliwość zablokowania innym tego
    wykorzystywania.

    pzdr, Gotfryd