  • 21. Data: 2013-09-12 18:03:52
    Temat: Re: [OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No ale to na samym końcu. W porównaniu z autostradą, ostatnie ileśtam km
    > jest lokalna droga. Ale nie wszyscy tam jadą. na twój podjazd tylko ty,
    > na twoje osiedle tylko twoi sąsiedzi, do twojego miasta tylko...

    ile masz kilometrów rur w domu?

    wlasnie ten kran na koncu bardzo duzo zmienia.

  • 22. Data: 2013-09-12 18:08:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Jodłowski wrote:

    > Tak, ale...
    > Przyłącze dostarcza wody do całego domu (mieszkanie itp.). Masz kilka
    > kranów, które można odkręcić jednocześnie.

    jaki bedzie tak na oko, przekrój rury, ktory by odpowiadał nawet kilku
    odkręconym kranom?

    > Istotne jest sumaryczne
    > maksymalne zużycie wody.
    > I to jest celem projektu przyłącza -
    > zapewnienie odbiorom dostatecznej ilości wody pod odpowiednim ciśnieniem.
    > Kran oczywiście w żadnym stopniu nie odczuje nawet jakby zmniejszyli
    > całą rurę z DN32 na DN20. I tak zazwyczaj ma DN15 albo raczej mniej.

    no wlasnie.

    wiec pytanie czy wstawienie 20 mm cokolwiek zmienia czy nie w sensie
    "zapewnienie odbiorom dostatecznej ilości wody pod odpowiednim ciśnieniem.".

    drugie pytanie to czy jest to zgodne z przepisami nawet jak na pierwsze
    pytanie odpowiedz brzmi "nie zmienia".

  • 23. Data: 2013-09-12 21:00:49
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-09-12 16:29, Użytkownik Krzysztof Jodłowski napisał:

    > Daj spokój z tymi porównaniami. Porównanie rury z wodą do drogi nie
    > odpowiada fizyce przepływu. Na drodze na zwężeniu samochody zwalniają a
    > woda odwrotnie - przyspiesza.

    Ale zasada pozostaje niezmienna, było zwężenie, mniej pojazdów
    przejechało na minutę to potem i po wielopasmowej autostradzie
    będzie mniej jechać, chyba że takich zwężeń/wjazdów będzie kilka.
    Co do kranu z małym przekrojem na końcu to piszący zapomniał
    że ten kran nie jest jedyny. W kawalerce mam trzy krany, spłuczkę
    i odprowadzenie do pralki. W domku jednorodzinnym takich końcowych
    odpiorników bęzie jeszcze więcej.

    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2013-09-12 21:22:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    RadoslawF wrote:

> [...]
    > przejechało na minutę to potem i po wielopasmowej autostradzie
    > będzie mniej jechać, chyba że takich zwężeń/wjazdów będzie kilka.

    I nawet w 100% przypadków jest.
    no chyba, ze wlasnie ci rure w domu rozerwało.
    Ale chyba wtedy nie bedziesz narzekał na obnizone cisnienie.

> [...]
    > że ten kran nie jest jedyny. W kawalerce mam trzy krany, spłuczkę
    > i odprowadzenie do pralki. W domku jednorodzinnym takich końcowych

    A ile z nich jest uzywanych jednoczesnie zwyczajowo?
    I jakiej srednicy rury byłby to odpowiednik?

    Ja tam zauwazylem spadek cisnienia tylko w jednym przypadku, jak
    puszcze podlewanie trawnika na maksa jednoczesnie z wszystkich punktów.
    wowczas widac, ze sika troche słabiej.

    Normalnie aby tego nie bylo widac, poszczegolne czesci puszczane są o
    roznym czasie.

  • 25. Data: 2013-09-12 22:15:27
    Temat: Re: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: Marek Wisniewski <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 września 2013 17:21:37 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > moga bo 32mm do domku jednorodzinnego jest absurdem.
    >

    > po pierwsze jest sporo drozszy niz normalna 20skta a ponadto przy
    >
    > przeplywach jakie masz jej klasa dokladnosci bedzie bardzo marna.

    A co mnie to obchodzi, ze jest sporo drozszy, jesli ja nie musze go kupowac ?
    Ale mnie jakas tam skala dokladnosci nie jest do niczego potrzebna. Wieksze
    wodomierze maja wieksza bezwladnosc, co jest mi na reke.

    Na dodatek - to ja sam, z sasiadem, budowalismy ten wodociag ( rury od gminy) przez
    ponad 100 m, sam zamawialem projekt i sami wykonalismy przylacza. Zrobilismy to, tak,
    jak sami chcielismy i gmina sie na to zgodzila.
    Teraz, z naszego odcinka korzysta jeszcze ze 20 domow, a te gnojki chca nam zalozyc
    ograniczenie przeplywu... chamstwo !

  • 26. Data: 2013-09-12 22:28:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek Wisniewski wrote:
> [...]
    > Teraz, z naszego odcinka korzysta jeszcze ze 20 domow, a te gnojki
    > chca nam zalozyc ograniczenie przeplywu... chamstwo !

    Jeśli przekazaliście wodociąg gminie to już nie jest wasz, zrzekliście sie
    wodociągu do wodomierza na rzecz gminy, w zamian za to to gmina czy firma
    zarządzająca wodociągiem zajmuje sie eksploatacją i odpowiada za stan
    instalacji wodociągowej. Nie wiem kot wam robił projekt ale jeżeli wam
    zaprojektował do domków jednorodzinnych wodomierze 32mm to byl idiotą, albo
    był po prostu niekompetentny.

    Nikt wam niczego nie ogranicza, po prostu nei ma żadnego technicznego
    uzasadnienia aby stosować przewymiarowane wodomierze, co więcej z punktu
    widzenia techniki zastosowanie takich wodomierzy jest niekorzystne dla
    dostawcy wody, bo może prowadzić do zaniżenia mierzonego zużycia wody. No i
    jest kwestia ekonomiczna wodomierz 32mm kosztuje ok 320zł a 20mm ok 65zł.

  • 27. Data: 2013-09-12 23:06:57
    Od: Marek Wisniewski <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 września 2013 22:28:04 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:

> [...]
    >
    > jest kwestia ekonomiczna wodomierz 32mm kosztuje ok 320zł a 20mm ok 65zł.

    Moze masz racje- z ta fizyka to nie jest sprawa ( jak powyzej widac_) jednoznaczna.

    Tylko...wez pod uwage , jakie to byly realia: od glownego wodociagu ( 100mm),
    musialem zrobic moje przylacze ( 32), nastepnie przeprowadzic rure pod droga, zrbic
    studzienke z wodomierzem i stad zrobic doprowadzenie ( pod górę !) do mojego domu.
    Teraz, przed moja studzienką zrobili trójnik, ktory zaopatruje kilkanascie innych
    domów, ktore, wszystkie leza ponizej mojego domu.
    Jesli sie teraz wysra ktos z tych domow i spusci wode w kiblu, to powiedz mi, o ile
    spadnie cisnienie w moim domu , kiedy mam 32mm a ile spadloby, gdybym mial 20mm ???
    Chyba jest różnica ?

  • 28. Data: 2013-09-12 23:12:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marek Wisniewski wrote:

> [...]
    jak sami chcielismy i gmina sie na to zgodzila.
    > Teraz, z naszego odcinka korzysta jeszcze ze 20 domow, a te gnojki chca nam zalozyc

    skąd wymyśliłes to ograniczenie przepływu?

  • 29. Data: 2013-09-12 23:17:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marek Wisniewski wrote:

> [...]
    studzienke z wodomierzem i stad zrobic doprowadzenie ( pod górę !) do mojego domu.

    A potem to wszystko podarowałeś wodociągom. Darowanem koniowi w zeby
    sie nie zagląda

    > Teraz, przed moja studzienką zrobili trójnik, ktory zaopatruje kilkanascie innych
    domów, ktore, wszystkie leza ponizej mojego domu.

    juz nie twoją. Przed studzienką należącą do wodociągów ....

    > Jesli sie teraz wysra ktos z tych domow i spusci wode w kiblu, to powiedz mi, o ile
    spadnie cisnienie w moim domu , kiedy mam 32mm a ile spadloby, gdybym mial 20mm ???
    > Chyba jest różnica ?

    0.00000000000001 albo mniej.
    Bo chyba nie przez twój wodomierz oni srają.

  • 30. Data: 2013-09-13 11:35:06
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Ale zasada pozostaje niezmienna, było zwężenie, mniej pojazdów
    > przejechało na minutę to potem i po wielopasmowej autostradzie
    > będzie mniej jechać, chyba że takich zwężeń/wjazdów będzie kilka.

    Nieprawda. Już pisałem. W miejscu zwężenia samochody zwalniają i to
    powoduje zator. Woda - odwrotnie - przyspiesza (prędkość liniowa m/s),
    tak aby wydajność (prędkość m3/s) pozostała stała. Jest to paradoks
    hydrodynamiczny - poczytaj.
    Fizyki nie przeskoczysz.

    --
    pozdrawiam