    From: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nowy regulamin SDI dostalem - ROZWIAZANIE
    Date: Wed, 15 Oct 2003 22:36:02 +0200

    Ponieważ dyskusja całkowicie zeszła na materię prawną, pozwalam sobie ten
    post crosspostować na grupę pl.soc.prawo.

    W wiadomości news:6mvqov08t4j41kvclo10mgmin6ana62g9t@4ax.com,
    Paul napisał:

    > No nie wiem. Oplata instalacyjna - OK, ale Ty tez nie zwracasz
    > kosztow utrzymania polki SDI, no nie? Nie zwracasz kosztow pracy
    > technika nadzorujacego Twoja polke i nie zwracasz kosztow zuzycia
    > SDI...

    Za koszty utrzymania półki / technika itp. to ja płacę w abonamencie,
    podobnie jest z kosztem zużywania się (amortyzacji) modemu. Zresztą jakie to
    są koszty? Cena 1300 zł jaką wpisywano do umowy jest bzdurą wziętą z sufitu,
    bo jeśli modem do Neostrady kosztuje 199 zł, to ile naprawdę może kosztować
    modem do SDI? Podobnie z kosztem półki - jeśli tepsie opłaca się instalować
    Neostradę za 1 zł + VAT, to ile mogła kosztować półka do SDI?

    > "Stosunek prawny o charakterze ciaglym" to jest koncepcja czysto
    > prawna dotyczaca stosunku prawnego ktory istnieje w pewnym okresie
    > czasu. Nie wiem jak zrobic z umowy o SDI stosunek "nie ciagly".

    Umowa SDI to są de facto dwie różne transakcje zawarte w jednej umowie:
    1. Faktyczna umowa o świadczenie usługi dostępu do internetu, za którą to
    usługę abonent płaci miesięczny abonament, ale której wykonanie jest
    uzależnione od wykonania przez przez abonenta innego zobowiązania, a
    mianowicie
    2. Sfinansowania przez abonenta kosztu urządzeń potrzebnych do uruchomienia
    usługi.

    O ile pierwsza transakcja bez wątpienia jest "stosunkiem prawnym o
    charakterze ciągłym", to druga na pewno nim nie jest.
    Aby umowę SDI można było traktować jako klasyczny stosunek prawny o
    charakterze ciaglym, TPSA musiała by abonentowi zwrócić pobraną od niego
    opłatę instalacyjną.

    > Jezeli juz tak bardzo chcesz dowalic TPSA, to moznaby szukac takich
    > drog prawnych:

    Tu nie chodzi o dowalenie za wszelką cenę, ale o niedopuszczenie do
    niebezpiecznego precedensu. Jeśli tepsie ten numer przejdzie, to już żadna
    umowa nie będzie warta papieru na którym jest spisana.

    > * NIEDORECZENIE REGULAMINU, jak nie masz to nie wiem jak mogliby Cie
    > trafic - dopoki nie dorecza, a od doreczenia, az do najblizszego
    > okresu wypowiedzenia stare warunki,
    > * 385/1 niezgodnosc regulaminu z umowa (malo prawdopodobne),
    > * 385/2 niezrozumialosc nowego regulaminu, ktora powinna byc
    > interpretowana tylko na korzysc konsumenta,

    Te zarzuty są bardzo naciągane i gdybym poniżył się do ich użycia, byłbym
    niewiele lepszy od tepsy.

    > * 385(1) niedozwolone postanowienia umowne, PODOBNE (nie identyczne)
    > do tych z 385(3), albo jeszcze takie z rejestru sadu bodajze
    > antymonopolowego,
    >
    > Czwarty element jest IMHO najbardziej trafny, bo jakos nie
    > przypominam sobie, by ktos ze mna rzeczywiscie i indywidualnie
    > negocjowal cokolwiek. Do tego prawie kazdy zapis regulaminu moglby byc
    > zjechany rowno w sadzie.

    Myślę, że pewniej można by się oprzeć na art 385 [3] pkt 19):

    Art. 3853. W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami
    umownymi są te, które w szczególności:
    19) przewidują wyłącznie dla kontrahenta konsumenta jednostronne uprawnienie
    do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia,

    Jeśli TPSA uważa, że umowa daje jej prawo do jednostronnego dokonywania tak
    istotnych zmian w regulaminie, to oznacza, że te postanowienia umowy są
    niedozwolone.

    > Pytanie - PO CO? Dlaczego nikt jeszcze nie uwalil TPSA za absurdalny
    > regulamin??? Dla mnie proste. SDI to jest nadal fantastyczna usluga za
    > jedna z najnizszych cen w kraju, stosunkowo powszechna i zaskakujaco
    > niezawodna.

    Zgadzam się z Tobą, powiem nawet więcej, SDI było jedną jasną stroną tepsy.
    Tak było, ale już nie jest.

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj