    From: k...@a...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieumyślne spowodowanie śmierci
    Date: 4 Jun 2003 14:12:36 +0200

    > Nie, nie... Uznajmy, że pomijamy niuanse jakiejś logicznej winy... Po prostu
    > kolega stara się mi wmówić, że nawet jak zrobię wszystko, żeby do wypadku
    > nie doszło, to i tak dostanę zawiasy, będę musiał płacić rozjechanemu (albo
    > rodzinie) rentę itp. Ja wiem, że na logikę to jest chory pomysł, ale prawo
    > bywa nielogiczne, więc się wolę upewnić przed dyskusją z kolegą. Czy ktoś
    > ma z tym doświadczenia?
    >
    > --
    > Jego Szara Eminencja Czcigodny Tristan hrabia Alder
    > (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

> [...]

    Tej kwestii nie można rozpatrywać ogólnie, w przypadku śmierci człowieka każda
    sprawa nabiera wymiaru indywidualnego. Nawet jeżeli jest to nieumyslne
    spowodowanie śmierci. Znam wypadek, w którym chłopakowi jadącemu przepisową
    prędkością wyskoczyła dziewczyna prosto pod koła, ponieważ chciała popełnić
    samobójstwo, chłopak został uniewinniony. Ale jeżeli z powodu złych warunków
    pogodowych (np. śliska jezdnia) wpadniesz w poslizg i zabijesz człowieka, to
    nawet, jeżeli zrobiłeś wszystko co mogłeś aby tego uniknąć, to zawsze może paść
    zarzut,że jako kierowca miałeś obowiązek dostosować prędkość do warunków
    panujących na drodze (nawet gdybyś miał jechać tylko 20 km/h). Jak sam widzisz
    każdą sprawę należy rozpatrywać indywidualnie, w zalezności od wszelkich
    okoliczności towarzyszącym danemu zdarzeniu i tych działających na korzyść i
    niekorzyść osoby ,która nieumyslnie spowodawała śmierć.