    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieuczciwy pracodawca - co zrobic?
    Date: Wed, 11 May 2011 12:55:32 +0200

    W dniu 2011-05-11 12:48, Q pisze:

    > Jak szybko odzyskac zalegle wynagrodzenie?
    > Co w obecnej sytuacji powinien zrobic?

    Szybko się nie da. Aby odzyskać, trzeba pozwać. Nadto, jeśli nie zależy
    mu na pracy, może rozwiązać umowę z winy pracodawcy w trybie
    natychmiastowym i zachować prawo do wynagrodzenia za "okres wypowiedzenia".

    > Zasugerowalem:
    > 1. PIP
    > 2. Sad Pracy
    > 3. Rozwiazanie umowy o prace w trybie natychmiastowym
    > 4. Umiescic pracodawce na liscie / listach dluznikow

    Żaden z tych sposobów nie jest szybki. Pracodawcy po prostu brakuje
    pieniędzy, a kierowanie na niego kontroli jeszcze bardziej utrudni mu
    wypłaty.

    > 3. Rozwiazanie umowy o prace w trybie natychmiastowym
    > Nowa prace juz ma "zaklepana" i tu pojawia sie pytanie:
    > czy w obecnej sytuacji moze rozwiazac umowe o prace
    > w trybie natychmiastowym bez zadnych konsekwencji?

    Tak, z winy rażącego naruszenia obowiązków pracodawcy.

    > Poza tym sa az 3 rejestry i pewnie wpisanie tanie nie bedzie (o ile w
    > ogole sie uda):
    > http://www2.krd.pl/Centrum-prasowe/Media-o-KRD/2009/
    Sposob-na-pracodawce.aspx

    > http://www.big.pl/zalegle_pensje
    > http://www.erif.pl/pl/nowa-ustawa/wiecej-o-nowej-ust
    awie/

    Po pierwsze - jeśli wierzycielem jest "Kowalski", to musi mieć tytuł
    wykonawczy.

    Po drugie: nie widziałem dotychczas oferty KRD czy innej firmy w tym
    typie, która by umożliwiała jednorazowy wpis. Zawsze wymagana jest umowa
    stała z abonamentem.

    Po trzecie: wpis nijak nie spowoduje, że dłużnik zapłaci, skoro nie ma
    pieniędzy

    Po czwarte: to nie jest szybki sposób, choćby dlatego, że trzeba
    poinformować dłużnika o zamiarze dokonania wpisu z miesięcznym
    wyprzedzeniem.

    Jakby nie patrzeć, jeśli brakuje pieniędzy na bieżące rachunki, to
    trzeba rzucić pracę w cholerę i natychmiast iść do nowej. Jak ze starej
    się za rok coś odzyska, to dobrze. I modlić się, by pracodawca nie
    zbankrutował do końca.

    --
    Liwiusz