    From: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niemiec przyjdzie i zabierze
    Date: Sun, 16 Mar 2003 11:10:33 +0100

    Granice tworzenia takiego
    > prawa przez organy unijne sa scisle okreslone w umowach miedzynarodowych
    > tworzacych wspolnoty europejskie.

    Co do tej scislosci unormowania kompetencji wspolnotowej mialbym
    jednak pewne zastrzezenia.

    W nauce prawa wspolnotowego wyraznie wyroznia sie rozne rodzaje
    kompetencji wspolnoty. Wsrod nich sa m.in komepetencje dorozumiane
    (implied powers) i uzupelniajace. Nazwa pierwszej z nich jednoznacznie
    wskazuje na pozostawienie Wspolnotom (szczegolna rola ETS)
    szerokiego zakresu swobody.

    Mozna takze sie przyczepic do scislosci przepisow, ktore wyraznie powierzaja
    Wspolnotom kompetencje .Czesto Komisja interpetuje te przepisy dosc
    luzno, korzysta z wykladni celowosciowej itp, a potem wydaje dyrektywy,
    ktorych
    zakres normowania jest szerszy niz moznaby bylo sie spodziewac z samej
    lektury TWE.

    Chce jednak zaznaczyc, ze nie jestem wcale przeciwnikiem UE, wrecz
    przeciwnie, moge chyba o mnie powiedziec, ze jestem 'euroentuzjasta'. Licze
    jednak, ze kwestie kompetencji wspolnot beda dobrze i wystarczajaco
    precyzyjnie uregulowane w projektowanej konstytucji UE.

    Pozdrawiam, Konrad