  • Date: Thu, 19 Feb 2004 23:47:10 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niechciana Poczta.

    Vectra wrote:

    > Przeciez mówi, ze firma sle depesze firmie. Zle policzyles i to o kilka
    > rzedów ...

    > Penis enlargement ... etc, etc.

    > Ciekaw jestem, czy admin - szeryf nie dostalby po skórze. Nie za
    > wyrzucenie depeszy do kosza, do czego jako pracownik adresata ma prawo,
    > a za odwetowe blokowanie, itp. Za wymierzanie sprawiedliwosci, do czego
    > nie jest uprawniony.

    > Nie ma tu sensu pytac. Zwiazek zawodowy szeryfów.
    >
    > Zatem przylaczam sie do przedprzedpiscy - co i jak firma moze przeslac
    > firmie na publicznie udostepniony adres?

    Nic. Wyimki z właściwych przepisów prawa znajdziesz tu:
    http://www.nospam-pl.net/prawo.php
    informacje o toczących się postępowaniach za naruszenie wspomnianej ustawy:
    http://polspam.com/
    (na razie obwinieni dostali: mandat, przeprosiny w prasie, sprawy o
    wykroczenia w sądzie grodzkim).

    Z cytowanego wyżej prawa (i orzecznictwa) wynika, że na adres
    internetowy bez zgody (nie dorozumianej, ale wyrażonej w sposób jawny)
    adresata nie można przesłać żadnej informacji wypełniającej znamiona
    informacji handlowej określonej w ustawie o świadczeniu usług drogą
    elektroniczną, czyli jak to określa ustawa:
    "każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania
    towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód,
    której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia
    wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji
    umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji
    elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach
    niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot,
    który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub
    innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi,"
    Zakaz stanowi art 10. ust 1 ustawy:
    "Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej
    skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji
    elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. "
    a sankcję: art. 24. ust. 1. "Kto przesyła za pomocą środków komunikacji
    elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny."

    Tak więc, jak widać, jedyne co można zrobić to zadzwonić, zapytać się
    czy można wysłać i wysłać powołując się na rozmowę telefoniczną.

    Odnośnie zaś "szeryfów", to naturalnie admin ma pełne prawo w granicach
    upoważnienia pracodawcy (czy też klienta jeśli chodzi o ISPów) blokować
    niechcianą pocztę.

    Pozdrawiam,

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Everyone ought to worship God according to his own inclinations, and not