    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nie bądź upierdliwy! (PCC)
    Date: Sat, 20 Apr 2002 01:43:14 +0200

    On Fri, 19 Apr 2002, MR wrote:
    [...]
    >+ > Acha. I podatek tylko z tego tytułu się nie należy ;>
    >+ > (JEST podatek od pożyczek - PCC)
    >+
    >+ Nie wiem czy pierwsze zdanie jest pytaniem czy stwierdzeniem.

    Stwierdzeniem.

    >+ Jeśli pytasz, to odpowiadam, że nie.

    Jeśli tak stwierdzasz to odpowiadam że się mylisz.
    Art.1.1.1.b PCC - "umowy pożyczki".

    >+ Pomyśl trochę - pożyczasz od taty 10 zł na chleb,
    >+ oddajesz za tydzień. I co? Masz zapłacić podatek od pożyczki?

    Nie. PCC art.9.10.c lub d.
    W zasadzie chciałem ci podać link do ustawy ;>, ale żeby
    cała grupa się nie rzuciła ;) to:
    +++++
    art.9 Zwalnia się od podatku następujšce czynnoœci cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi
    do l grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od
    spadków i darowizn – do wysokoœci kwoty nie podlegajšcej
    opodatkowaniu tym podatkiem,
    d) innym osobom niż wymienione w lit. c), jeżeli łšczna
    kwota lub wartoœć tych pożyczek udzielonych tej samej osobie nie
    przekracza w cišgu roku 1000 zł,
    ------
    >+ Pożyczasz 1000 zł na wczasy, oddajesz za rok.

    Nie, już wiesz czemu.

    >+ Pożyczasz 10000 na mieszkanie, oddajesz za 3
    >+ lata, itd.

    Tak, pszę pana.

    >+ Jeśli nie jest to oprocentowana pożyczka i oddajesz dokładnie
    >+ taką kwotę, jaką pożyczyłeś, to nie widzę podstaw do płacenia jakiegokolwiek
    >+ podatku.

    To się GRUBO mylisz.
    Art.6.1.7 PCC: "przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego
    kwota lub wartoœć pożyczki albo depozytu"
    Od *dochodu* (odsetek) od pożyczki płaci się INNY podatek,
    dochodowy (jak sama nazwa...)

    >+ Jeśli znasz jakikolwiek przepis prawa, który nakazuje płacenie podatku od
    >+ takich pożyczek, to daj znać, bo to by oznaczało, że jestem bankrutem.

    Masz jak wyżej.
    Pocieszę cię że stawki PCC są dość niskie, może będzie cię
    stać zapłacić z odsetkami.

    I to nie jest dowcipne :( tylko prawdziwe.
    Art.7.1.4 PCC: "od umowy pożyczki - 2%"
    Od KWOTY POŻYCZKI.

    *Są* podatki związane z *obrotem* (a nie dochodem).

    >+ > A w kwestii formalnej - podanie: jakbyś tak pisał
    >+ > POD cytatami... (coby się "normalnie" dało czytać)
    >+ > ...i żebyś je CIĄŁ !!!
    >+
    >+ Nie bądź upierdliwy. Napisałem szybko (łącze modemowe) krótką odpowiedź na
    >+ główne pytanie, więc po jasną cholerę miałem ją umieszczać pod cytatami.

    Po to żeby parę tysiącom ludzi było łatwiej czytać.
    A post znaleziony w archiwum po 2 latach nie wymagał czytania
    CAŁEGO wątku. Jeśli masz na względzie WYŁĄCZNIE własną wygodę
    - to zajrzyj dwa zdania niżej :>

    >+ Nawet na cięcie szkoda mi było czasu.

    Jasne.
    Innych modemowców możesz mieć w d%^&*, co cię obchodzą[1] :(
    Wybacz, ale na czele listy tych dla których "szkoda mi czasu"
    ustawiłeś się zaraz za exp*ertami; ton (mój) może niegrzeczny, ale
    oddaje to co myślę.

    Jeszcze gwoli wyjaśnienia: nie jestem nieomylny co widać
    m.in. na grupie. Ale trafiłeś kulą w płot, przypadkiem
    do tego wyrażając się tak że oliwa by się wzburzyła ;>
    ("szkoda mu czasu", no...) więc... biedni modemowcy... ;) !

    >+ Pozdr

    Wzjm !
    - Gotfryd

    [1] nic osobistego - mam SDI. Natomiast na szanowanie innych
    (choćby przez formatowanie "zdatne do czytania") jestem
    jakoś tak (bez powodu, pewnikiem) uczulony.

    A tak na deser:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=p3