  • 1. Data: 2003-07-22 15:15:59
    Temat: Naginanie prawa? (Umowa zlecenie zamiast umowy o pracę)
    Od: "BM" <m...@f...math.put.poznan.pl>

    Witam!

    Koleżanka znalazła zatrudnienie jako psycholog w świetlicy dla trudnej młodzieży.

    Kierwoniczka chyba chce uniknąć płacenia ZUSu, gdyż powiedziała, że w grę wchodzi
    tylko
    umowa zlecenie.

    W umowie jest napisane, że pracodawca zleca opiekę nad dziećmi i płaci za to 12 zł/h.
    Poza
    umową (już ustnie) pani kierowniczka wyraźnie zastrzegała, że można przychodzić do
    pracy
    tylko na 10h w ciągu tygodnia.

    1. Czy opieka nad dziećmi podchodzi pod zlecenie? Czy raczej mozna tu śmiało
    egzekwować
    podpisanie umowy o pracę?

    Jeśli Pani kierownik ściśle wyznacza granice czasowe, to wydaje mi się, że powinna
    być to
    umowa o pracę (na ćwierć etatu - ale zawsze z ZUSem itp).

    Natomiast (z tego co mi wiadomo) - umowa zlecenie nie określa kiedy i jak ma być
    "zlecenie" wykonane - więc czy zgodnie z wykładnią prawa kumpela może pójść do pracy
    5 dni
    w tygodniu na 8 godzin i wystawić kierowniczce rachunek za to - bo tyle jej zajęła
    opieka?

    Dodam, że świetlica nie jest prywatna, finansuje ją miasto (państwo/samorząd?).

    2. W jaki sposób (jeśli mam rację) zasugerować pani kierownik, że łamie prawo? Jak
    wyegzekwoawać zmianę umowy? umpela przez 7 miesięcy szukała pracy i nie chce
    ryzykować
    utraty nawet tych nędznych groszy...

    Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź.

    BM

  • 2. Data: 2003-07-22 17:17:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ja bym na razie pracował (bo trudno o pracę), a jakby co to wystąpił o
    uznanie stosunku pracy po zwolnieniu. Macie na to trzy lata.

  • 3. Data: 2003-07-22 18:30:56
    Od: diodka <d...@n...e-ar.pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Ja bym na razie pracował (bo trudno o pracę), a jakby co to wystąpił o
    > uznanie stosunku pracy po zwolnieniu. Macie na to trzy lata.

    a tak poza tym jesli kolezanka skonczyla 26 lat (zakladam ze po studiach
    oscyluje w tej granicy) to i tak odpowadza sie za nia zus odpowiedni do
    zarobku wyznaczonego na umowie zleceniu...
    a jesli nie skonczyla 26 lat to placi tylko podatek :))

  • 4. Data: 2003-07-22 19:07:10
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik diodka napisał:

> [...]
    > odpowiedni do zarobku wyznaczonego na umowie zleceniu... a jesli nie
    > skonczyla 26 lat to placi tylko podatek :))

    Jeżeli jest PO studiach to i tak cały zus sie za nią płaci, bez względu
    na to czy skończyła czy nie 26 lat.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-07-22 20:03:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Chyba, że te umowy-zlecenie po zakończeniu pójdą na ognisko. Ja bym robił
    sobie kserokopie z tych umów.

  • 6. Data: 2003-07-25 08:30:07
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > zarobku wyznaczonego na umowie zleceniu...
    > a jesli nie skonczyla 26 lat to placi tylko podatek :))

    Hehe, coś takiego: do 26lat jest się zwolnionym z ZUS! :))
    Zwolnienie od zusu z tytułu umowy zlecenia obowiązuje, jeśli zledeniobiorca
    jest studentem i nie ukończył 26lat. Jeśli nie jest się studentem to w takim
    przypadku umowa zlecenia jest ozusowana tak samo jak umowa o pracę. Umowa
    zlecenia może być nieozusowana jeśli zleceniobiorca pracuje jednocześnie na
    umowę o pracę, a umowa zlecenia nie jest zawierana z własnym pracodawcą.
    -Renata.