    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Metody "wkuwania" paragrafów prawnych. Sa jakies??:)
    Date: Sun, 24 Apr 2005 01:31:39 +0200

    Wiktoria wrote:
    > Czy macie jakies sposoby wkuwania paragrafów prawnych. Obecnie mam do
    > zaliczenia prawo podatkowe i ciezko mi to idzie.

    Nic nie pomaga bardziej niż kontakt z praktyką.
    Kiedy widzisz wprost, do czego to służy, albo możesz sobie choćby
    wyobrazić ludzi, dla których jest bardzo ważne, czy np. akurat daną
    rzecz mogą sobie odliczyć, to zapamiętujesz znacznie szybciej.

    Paragrafów niestety nie da się wkuwać bezmyślnie. To tak, jakbyś chciała
    się nauczyć na pamięć kilkudziesięciu (a nie jednej) książek
    telefonicznych. Ale przepisy wyróżniają się tym, że każdy z nich do
    czegoś służy. Kryją się za nimi ludzkie problemy, czasem tragedie, a
    często rozwiązania tych problemów. Ich poznanie ma sens.

    To tak jak student medycyny widząc chorych, albo choćby mając
    świadomość, że w końcu uczy się, żeby im pomagać, szybciej uczy się ich
    leczenia, niż ten, który wkuwa dla samego wkuwania.
    Czyli podstawą zapamiętania jest zrozumienie, do czego coś służy.

    A prawo podatkowe jest specyficzne. Niektórzy twierdzą, że to jak
    zupełnie osobna dziedzina... Nic dziwnego, że stworzono osobny zawód -
    doradcy podatkowego.
    --
    MArta
    m...@N...pl