    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Materiał z tv
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <qrtirt3tvwq3.137uloz0wzb0k$.dlg@40tude.net>
    <pikmck$tlj$2@node2.news.atman.pl>
    <5b4df5bb$0$617$65785112@news.neostrada.pl>
    <pimqq8$iur$4@node1.news.atman.pl>
    <5b4f2343$0$689$65785112@news.neostrada.pl>
    <pin96i$ce6$2@node2.news.atman.pl>
    <5b4f2ffe$0$602$65785112@news.neostrada.pl>
    <pind8g$5c1$1@node1.news.atman.pl>
    <5b4f4101$0$604$65785112@news.neostrada.pl>
    <pinh11$93u$1@node1.news.atman.pl>
    <5b4f7220$0$602$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 20 Jul 2018 05:43:49 +0200

    Dnia Wed, 18 Jul 2018 19:00:15 +0200, Kviat napisał(a):

    > A po co dostosowywać takie rzeczy i bez sensu komplikować sobie życie?
    > Prościej wprowadzić jedną walutę i równać do lepszych, a nie sztucznie
    > pielęgnować różnice manipulacjami lokalnej waluty.

    Jest maly niuans ... tak sobie rownamy do lepszych, a potem Grecja
    bankrutuje, Wlochy bankrutuja, Hiszpania bankrutuje, np GB sie
    wyprowadza i ... zostajemy z reka w nocniku ?

    > Przy braku granic i różnych walutach dochodzi do takich absurdów, że
    > (przykładowa) sprzątaczka w jednym miejscu zarabia 1500 Euro, a 50 km
    > obok (albo i mniej...) inna sprzątaczka zarabia 1500 zł (~350 E).
    > Przecież to idiotyczne i bez sensu.
    >
    > Tylko proszę cię, nie próbuj nawet pisać, że pracodawca nie może płacić
    > więcej, bo ma wyższe koszty pracy czy coś tam coś tam, niż ten
    > pracodawca 50 km obok. Nie ma. Wystarczy porównać.

    No to rownie dobrze moze placic 6000 zl, nie trzeba od razu w Euro.

    Dunczycy zarabiaja chyba wiecej niz Niemcy, mimo ze ich korona g*
    warta. No ale na samochody ich nie stac ...

    A prawda taka, ze u nas sprzataczke mozna znalezc za 1500zl, a w
    Niemczech ... trzeba jej zaplacic 1500E, bo taka stawka minimalna.
    Gdyby nie to, to w bylym NRD pewnie zarabiala by z 800e.
    Albo wyjechalaby na zachod, a Niemiec zatrudnilby Polke za 600e.
    A Polak Polke ze wsi za 1200zl.
    I wszyscy by narzekali na biede :-)

    > Jakim cudem tam da się sprzątaczce zapłacić 1500 E, odprowadzić od tego
    > składki i podatki, nie zbankrutować i nadal być konkurencyjnym, a 50 km
    > dalej już się nie da? To się kupy nie trzyma i ludzie to widzą.

    Jakos tak ten pracodawca tam wiecej zarabia i stac go sprzataczke.
    A sprzataczka za 800e nie wyzyje, skoro mieszkanie kosztuje 1000e.
    Wiec szuka pracy za 1500e.

    Gdzies tam dodaj rozbudowany system system socjalny, ktory da
    sprzataczce mieszkanie i wyzywienie, wiec jej sie nie oplaca robic za
    1500e.

    Tylko to wszystko sie moze bardzo szybko przewrocic, jak sie nie
    pilnuje ekonomii. Pol biedy jak bogaty Niemiec pomysli, ze bylym NRD
    pracownicy beda dla niego taniej produkowac.
    Ale jak pomysli ze jeszcze taniej bedzie w Polsce, Ukrainie, Chinach

    > Lokalne rządy boją się wprowadzenia wspólnej waluty głównie z powodu
    > obawy przed utratą (kolejnej) porcji władzy nad daną grupą społeczną
    > (tzw. narodem często mylonym z państwem), a nie z przyczyn merytorycznych.

    No nie wiem czy tak "nad", bo jak widac - sie nie boja.
    I pozwalaja grupie wyjechac.

    > To prawda. Ale po co to ustalać lokalnie? W XXI wieku? Gdy podróż z
    > jednej stolicy do drugiej nie trwa miesiąc w dyliżansie, tylko 2-3 h
    > samolotem (licząc nawet czas spędzony na lotniskach).
    > Dlatego właśnie podtrzymywane są sztuczne twory w postaci państw, (Teraz
    > już tylko na papierze.), żeby lokalni kacykowie mieli czym rządzić.
    > Ci ludzie mają gdzieś, czy u nas będzie taka czy inna waluta, liczy się
    > władza. A wspólna waluta oznacza mniejszą władzę nad lokalną społecznością.

    W paru krajach byly referenda. I to ludzie nie chcieli.
    Ale ludzi latwo zmanipulowac :-)

    > To potrwa, tak samo jak przez całe wieki trwało powstawanie państw.
    > Jestem nawet daleki od tego, żeby przewidywać powstanie jakiegokolwiek
    > rządu światowego. Komputery i internet sporo namieszał, coraz większą
    > popularnością cieszą się koncepcje (i są wcielane w życie) takie jak
    > sharing economy (a nie jest to nowy wynalazek) itp., prace nad sztuczną
    > inteligencją, robotyka... nie zamierzam bawić się w jasnowidza.

    Roboty ... Limes inferior Zajdla.
    A jak bogaty Niemiec pomysli, ze Oceania to tez piekny kraj ?

    J.