eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoMandat za przejscie w niewlasciwym miejscu, a wezwanie na komisariat + pare pytan pokrewnych › Re: Mandat za przejscie w niewlasciwym miejscu, a wezwanie na komisariat + pare pytan pokrewnych
    From: kam <X#k...@w...pl.#X>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandat za przejscie w niewlasciwym miejscu, a wezwanie na komisariat +
    pare pytan pokrewnych
    Date: Thu, 16 Sep 2004 22:02:17 +0200
    Sender: k...@o...pl@81.210.16.251

    TanSid wrote:
    > Moje pytanie, o co tu chodzi? od kiedy mandat za wykroczenie, konczy
    > sie wezwaniem na komisariat? W jakim celu?

    Przesłuchania.

    > Wiele osob dostaje mandaty
    > za wykroczenia drogowe, ale nie spotkalem sie jeszcze z wezwaniem na
    > komisariat. Czy to jest normalna procedura? Jakie moga byc jej powody?
    > Czy nie powinienem dostac za x czasu wezwanie na "kolegium"?

    Do sądu grodzkiego. Dostaniesz. Pewnie od razu wyrok nakazowy. A potem..
    czytaj pouczenia.

    > Pytanie dwa:
    > Nie wiem czy to prawda, ale kiedys "obilo sie o uszy" iz, przejscie
    > przez jezdnie nie na pasach nie jest wykroczeniem jesli pasy znajduja
    > sie w odleglosci dalszej niz...x... jesli to prawda to jaka odleglosc
    > musi byc?

    Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i
    3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym
    przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
    2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest
    dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak
    skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od
    wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym
    skrzyżowaniu.
    3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym
    mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje
    zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy
    jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej
    krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
    4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla
    pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust.
    2 i 3.
    5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której
    kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc
    przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia
    dla pieszych.
    6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone
    tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
    7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej
    łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku
    jest dozwolone tylko po tym przejściu.
    8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze
    dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście
    odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w
    miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą
    innych urządzeń na jezdni.

    KG