    From: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Małżeństwo, a zgoda od biskupa. - krótkie podsumowanie
    Date: Thu, 18 Sep 2003 09:28:01 +0000 (UTC)

    Boa <b...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A jak Ty to sobie wyobrażasz inaczej? Niewierzący nie może przystąpić do
    > żadnego sakramentu - chrzest otwiera mu drogę do wszystkich innych
    > sakramentów. Mówi o tym katechizm KK:
    >
    > "Chrzest święty jest fundamentem całego życia chrześcijańskiego, bramą życia
    > w Duchu (vitae spiritualis ianua) i bramą otwierającą dostęp do innych
    > sakramentów. Przez chrzest zostajemy wyzwoleni od grzechu i odrodzeni jako
    > synowie Boży, stajemy się członkami Chrystusa oraz zostajemy wszczepieni w
    > Kościół i stajemy się uczestnikami jego posłania" (1213)

> [...]

    Wydaje mi się, że niezasadnie traktuje się Autora wątku jako niewierzącego (w
    rozumieniu przepisów CIC). Z któregoś postu, jak mi się wydaje wynika, że
    jest ochrzczony, a nawet bierzmowany, a żadnym publicznym aktem nie odciął
    się od Kościoła. Stąd chyba jego przyszła żona nie będzie musiała podpisać
    oświadczenia o wychowywaniu potomstwa w wierze katolickiej, bo ten wymóg
    dotyczy chyba tylko małżeństwa z osobą formalnie niekatolicką (małżeństw
    mieszanych).

    Co do pomysłu, aby małżeństwo cywilne zapisywać w księgach parafialnych, to
    zgadzam się z przedpiścami, że jest to niedorzeczny pomysł i nie można
    proboszcza do tego zmusić ani nakłonić,

    pzdr

    marek radwański