    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: MS Office"domowy" kupiony na dzialalnosc gospodarcza.
    Date: Sat, 8 Sep 2007 20:23:48 +0200

    On Sat, 8 Sep 2007, Fantom wrote:
    [...do Garvey...]

    > Tak. Bo kupie to jako towar handlowy - czyli do dalszej odsprzedazy. Jak
    > dalej odsprzedam (kiedys) to podatek zaplace

    Ciekawe, ciekawe... ustawodawca chyba faktycznie strzelił sobie gola,
    wpisując do art.23.1.49 słowa "rzeczowych składnikow" (i jeszcze
    do tego "zużywających się") :>

    Ale mam takie przeczucie, że niezależnie od ew. wygranej przed NSA :)
    w sprawie dochodowego, (jak kontrola Cię złapie, to daj znać
    o wynikach :)) jest w rękach US dość skuteczny, dwusieczny argument
    z innej strony.

    Mianowicie: co z VAT?

    Przypomnę:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    2. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie
    się również przekazanie przez podatnika towarów należšcych do jego
    przedsiębiorstwa na cele inne niż zwišzane z prowadzonym przez niego
    przedsiębiorstwem, w szczególnoœci:

    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika
    lub [...]
    Art. 8
    1. Przez œwiadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie
    się każde œwiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub
    jednostki organizacyjnej niemajšcej osobowoœci prawnej, [...]
    w tym również:
    2. Nieodpłatne œwiadczenie usług niebędšce dostawš towarów na cele
    osobiste podatnika lub [...]
    ---

    Przezornie obie części, aby uniknąć rozważania czy w tym przypadku
    program to towar czy usługa, można sobie wybrać.

    No i szanowny podatnik jest ugotowany.

    Primo - musi wystawić FW z okazji "przekazania na cele osobiste" (fakt,
    że *ma zamiar* później jeszcze wykorzystywać do DG jest bez znaczenia),
    przy czym pozostaje właścicielem i ma toto wpisane jako towar handlowy.
    A później po to aby pozbyć się tego programu z TH, musi go zbyć,
    czy to sprzedać czy podarować.
    I należy się drugi raz podatek VAT, bo przecież w momencie zakupu
    MIAŁ PRAWO do odliczenia (ba, nawet z niego skorzystał), czyż nie? ;)
    Fakt, że w międzyczasie musiał zapłacić VAT "od przeznaczenia na
    cele nie DG" jest bez znaczenia - przecież podatnik postanowił
    *dobrowolnie pozostawić go* w roli towaru handlowego, sam tak napisał
    na grupę! A zwolnienie należy się tylko wtedy, jak nie miało się prawa
    do odliczenia przy zakupie!

    Coś źle ująłem? :)

    pzdr, Gotfryd