  • From: Markus Sprungk <z...@c...cy>
    Subject: Re: Licencja na oprogramowanie
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 3 Jan 2004 20:10:56 +0100

    Michał Rzok napisał(a):

    > Zadzwoniłem pod wskazany numer i dowiedziałem się, że złamałem warunki
    > licencji produktu OEM i nie aktywują produktu.

    Ciekawe :)

    > Po przealanizowaniu całej treści umowy licencyjnej oraz bardzo skromnej
    > dokumentacji stwierdziłem, że nigdzie nie ma nawet wzmianki o tym , że
    > wymiana jakiegokolwiek elementu w komputerze może pociągnąć za sobą
    > unieważnienie licencji.

    Dokładnie tak :)

    > Z innych źródeł wiem też, że jeżeli zostanie uaktualniony np. bios płyty
    > głównej to efekt może być podobny.

    Owszem :)

    > Microsoft stwierdził, że Windows jest przypisany do płyty głównej, z którą
    > był aktywowany, a nie do produktu z którym został zakupiony. O tym fakcie
    > użytkownik dowiaduje się dopiero przy okazji takiej własnie zmiany.

    Znowu ciekawe. To po co w takim razie wymóg sprzedawania Windows z myszą
    skoro i tak jest ona nieistotna? Paranoja...

    > Wyjątek stanowi wymiana płyty głównej w ramach reklamacji, choć i tu
    > słyszałem, że są też problemy. Microsoft interpretuje zmianę płyty jako
    > zmianę komputera i w takim przypadku zaleca zakup kolejnej licencji.

    Ciekawe tylko, że tego jakoś nie interpretuje w Niemczech. Wyobraź sobie,
    że tam można sobie kupić OEM jako samodzielna jednostka i nikt się nie
    interesuje co potem się z tym dzieje. Taka sama sytuacja dotyczy Office
    OEM. Można to sobie kupić luzem np. w sieciach Vobisu.

    I jak teraz wytłumaczyć klientowi, że opłaca się być legalnym? Nie kupić
    Windows tylko uzywać pirata-źle, bo pirat. Kupić-też źle, bo problemy z
    aktywacją. Nie znam chyba innej firmy handlującej oprogramowaniem, która
    robiłaby takie szopki z klientami. Może w końcu ktoś wystąpi na drogę
    sądową przeciwko Microsoftowi tak jak to miało miejsce np. w USA

    > W umowie licencyjnej nic na ten temat nie pisze.

    W umowie licencyjnej to w ogóle mało pisze i do tego w sposób tak
    zagmatwany, że przeciętna osoba nie jest w stanie tego zrozumieć.
    Efekt-zawsze *jesteś nielegalny* niezależnie co kupisz i w jakim
    towarzystwie :>

    > Moim zdaniem jest to w pewnym stopniu oszustwo w stosunku do klientów, gdyż
    > w człej treści umowy licencyjnej nie wynika jasno co wolno zmienić w
    > komputerze, a czego nie.

    Nazwałeś rzecz po imieniu. To oszustwo. Dlaczego np. Microsoft *wyraźnie*
    nie określił z czym może być sprzedana wersja OEM w Polsce? Najpierw mógł
    być to kabel USB do drukarki, potem zostało to zakazane a tera można
    *podobno* z myszą. Uważam, że Microsoft robi to celowo by *zawsze* istniała
    furtka, która umożliwia interpretację danej sytuacji na korzyść Microsoftu

    > Pytanie moje brzmi czy tak skonstruowana umowa jest zgodna z prawem.

    Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi się, że nie

    > Czy ważniejsze jest to co pisze w umowie czy to co jest w interpretacji
    > Microsoftu.

    Umowa. Interpretacja to odrębny temat

    > Czy zgodne z prawem jest też to, że do firmy Microsoft są przesyłane bliżej
    > nieokreślone informacje dotyczące prywatnego komputera choć Windows
    > wyświetla komunikat, że nie są przesyłane, żadne dane umożliwiające
    > identyfikację komputera lub osoby.

    Bo te dane nie umożliwiają zidentyfikowanie osoby a jedynie zainstalowany
    sprzęt

    *ICQ-79050392*
    *GG-1447098*