    From: Miernik <m...@f...org>
    Subject: Re: Lapiemy zlodzieja - legalnie?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sun, 24 Jul 2005 00:40:59 +0200

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:
    > Akcja ma polegac na wystawieniu na przynete jakiegos roweru,
    > zaczekaniu na zlodzieja i dokonania zatrzymania obywatelskiego. Cala
    > akcje bedziemy filmowac z ukrycia. Po zatrzymaniu zlodzieja
    > przekazemy policji.

    Chciałbym podrążyć temat, czy na pewno nie znajdą się jakieś problemy
    natury prawnej.

    Rozumiem że rower ma być zupełnie nie przypięty?

    Czy w takim razie: ewentualny kradnący nie będzie się mógł wywinąć,
    twierdząc że "się pomylił", że myślał że to jego rower, bo zostawił
    podobny w okolicy? Albo że widząc rower nieprzypięty, pomyślał że może
    jest zagubiony i chciał go odstawić do Biura Rzeczy Znalezionych, albo
    porzucony kradziony, i chciał go odnieść na Policję?

    Znajomemu ukradł kiedyś ktoś rower z podwórka, a jakiś czas potem
    znajomy przyuważył ten rower na mieście na którym jechała jakaś bezdomna
    żebraczka, zatrzymał ją, wezwał Policję, a Policja nic jej nie zrobiła,
    puściła ją, nawet nie postawiła zarzutów, bo się wytłumaczyła że
    "znalazła" i "jechała właśnie odnieść ten porzucony rower na policję".

    Po drugie rozmawiałem kiedyś z policjantem na komendzie na temat
    kradzieży notebooka, i ten policjant mówił mi, że nawet jeśli znajdę
    kogoś z moim skradzionym notebookiem, to i tak nie będzie można go
    wsadzić za kradzież dopóki na przykład nie złapie się go na próbie
    sprzedaży tegoż notebooka. Bo jak nie będzie próbował sprzedać, to
    będzie się mógł wywinąć tłumacząc że "pożyczył", "znalazł" czy coś w tym
    stylu.

    Jak się ochronić przed takimi bzdurnymi tłumaczeniami złodziei?

    Save Europe from Software Patents
    http://www.gnu.org/philosophy/savingeurope.html